Vinted zapłaci karę 

Platforma Vinted w ostatnim czasie przeżywa swoje wielkie 5 minut. Wpisana w ideę zrównoważonego rozwoju stała się ulubieńcem wśród wszystkich konsumentów, którzy fascynują się poszukiwaniem perełek „z drugiej ręki”.

Reklama

Mimo wielkiej popularności – a może właśnie ze względu na nią – Vinted boryka się dziś z pewnymi kłopotami. Jak czytamy w komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Europejskiego Centrum Konsumenckiego, litewska spółka Vinted UAB może działać na niekorzyść swoich klientów, pozwalając na to, by tracili pieniądze oraz czas.

- Platformy takie jak Vinted są coraz popularniejsze wśród konsumentów. Wpisują się w ideę troski o środowisko i zrównoważonego rozwoju, co wyraża się m.in. w dawaniu drugiego życia rzeczom używanym. Dlatego bardzo ważne jest, aby takie serwisy przestrzegały praw konsumenta oraz zapewniały ‘transparentność i bezpieczeństwo transakcji’ – powiedział Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Co więcej Tomasz Chróstny zaznaczył, że platforma wzbudza podejrzenia także w oczach innych państw.

- Niestety, w przeprowadzonym postępowaniu ustaliliśmy, że Vinted poprzez brak przejrzystych informacji godził w zbiorowe interesy konsumentów i mógł przyczyniać się do tego, że ponosili oni straty finansowe. Wątpliwości co do praktyk Vinted występują nie tylko na rynku polskim. Działania spółki są obecnie przedmiotem analiz CPC (Consumer Protection Cooperation Network) – sieci współpracy organów państw europejskich, w czym również jako urząd uczestniczymy – zauważa Tomasz Chróstny.

Vinted - niezadowoleni klienci 

Głównym zarzutem wobec platformy promującej zakupy „ z drugiej ręki” jest brak informacji na temat tego, jak odblokować pieniądze uzyskane podczas sprzedaży oraz to, jak zrezygnować z dodatkowych opłat typu „Ochrona Kupującego”.

Związku z tym UOKiK nałożył karę na Vinted. Łączna kwota kary wynosi 5 milionów 360 tysięcy 477 złotych. Spółka musi również poinformować swoich użytkowników o tej decyzji i o zakwestionowaniu przez organy wyższe powyższych praktyk.

Co na to przedstawiciele Vinted?

 

Oświadczenie Vinted wobec oskarżeń OUKiK

- Celem Vinted jest zapewnienie łatwej w obsłudze, bezpiecznej i przejrzystej platformy, której użytkownicy mogą kupować i sprzedawać między sobą odzież i rzeczy z drugiej ręki. Ciężko pracujemy, aby stale ulepszać platformę i zapewnić naszym członkom pozytywne doświadczenia. W trakcie postępowania UOKIK w pełni współpracowaliśmy z Urzędem, aby znaleźć rozwiązania, które rozwieją obawy i dlatego też jesteśmy rozczarowani podjętą decyzją, od której będziemy się odwoływali – czytamy w oficjalnym oświadczeniu Vinted, które zostało opublikowane m.in. na stronie Business Insider.

- Nasza polityka ochrony kupujących dla członków platformy dokonujących transakcji na Vinted ma na celu zapewnienie dodatkowej ochrony, w tym bezpiecznych płatności, możliwości zwrotów i usług wsparcia dla członków platformy.