TikTok chce sprzedawać modę jak Shein
Ultratanie ciuchy produkowane na masową skalę z materiałów niskiej jakości, dziesiątki nowych kolekcji wprowadzanych do obiegu niemal każdego dnia, używanie sztucznej inteligencji do przewidywania przyszłych trendów – tak w skrócie można opisać karkołomny model biznesowy, który stoi za sukcesem Shein.
Utrzymanie go wiąże się jednak z ogromnymi kosztami, tyle że te ponoszone są głównie przez pracowników i pracowniczki szwalni oraz środowisko. Tymczasem sam Shein, mimo kolejnych oskarżeń o wyzysk i niszczenie planety, ma się doskonale.
W kwietniu tego roku wyceniany był na 100 miliardów dolarów, co czyniło go trzecią najbardziej wartościową firmą świata. Chiński gigant ustępował jedynie SpaceX Elona Muska oraz właścicielowi TikToka – firmie ByteDance.
To właśnie ta ostatnia zachęcona niezwykłą popularnością Shein wśród pokolenia Z, głównych użytkowników TikToka, postanowiła stworzyć swoją własną wersję platformy modowej o nazwie If Yooou. W jej ślady poszedł także inny chiński gigant e-commerce – grupa Pinduoduo – który stworzył kolejną bliźniaczą aplikację Temu.
Polecamy
Polecamy
Temu i If Yooou - czy powtórzą sukces Shein?
Analitycy „Financial Timesa” wieszczą sukces zwłaszcza platformie Temu, głównie za sprawą doświadczenia Pinduoduo w sektorze internetowego handlu.
Platforma ta pod koniec marca tego roku mogła pochwalić się 881 mln aktywnych kupujących i łączną wartością transakcji na poziomie 383 mld dolarów. I to wszystko pomimo olbrzymiej konkurencji w postaci m.in. firmy Alibaba i jej platformy AliExpress.
Grupa Pinduoduo uruchomiła Temu we wrześniu tego roku i od razu w swoim stylu przeszła do ofensywy. Firma zobowiązała się np. zainwestować 1,4 mld dolarów, by pomóc chińskim markom zwiększyć ich obecności za granicą.
Krajowi producenci odzieży są także zachęcani do dołączenia do platformy m.in. licznymi korzyściami takimi jak dofinansowania czy zerowa prowizja od sprzedaży i kosztów marketingowych. Celem Temu są natomiast przede wszystkim producenci odzieży z Kantonu, gdzie Shein ma swoje główne fabryki.
Jednocześnie firma ByteDance uruchomiła wersję próbną platformy If Yooou w pierwszym kwartale 2022 roku. Aplikacja podobnie jak Shein dostosowuje zamówienia składane u producentów na podstawie informacji zwrotnych przekazywanych od konsumentów w czasie rzeczywistym.
Jednak mimo ogromnej liczby użytkowników TikToka, przedsięwzięcia ByteDance w obszarze szybkiej mody wciąż notują słabe wyniki. Dmonstudio, poprzednia platforma firmy imitująca Shein, została zamknięta w lutym po tym, jak nie zdobyła szerszej popularności wśród konsumentów.