TikTok chce być jak Shein, a kolejne chińskie firmy idą w jego ślady. Fast fashion nigdy się nie skończy?

Model biznesowy aplikacji Shein stał się synonimem śmieciowej mody, wyzysku pracowników oraz braku dbałości o środowisko. Mimo to dwaj inni chińscy giganci chcą go powielić. I co gorsza – jeden z nich ma bardzo duże szanse powodzenia.
TikTok chce sprzedawać modę jak Shein
Ultratanie ciuchy produkowane na masową skalę z materiałów niskiej jakości, dziesiątki nowych kolekcji wprowadzanych do obiegu niemal każdego dnia, używanie sztucznej inteligencji do przewidywania przyszłych trendów – tak w skrócie można opisać karkołomny model biznesowy, który stoi za sukcesem Shein.
Utrzymanie go wiąże się jednak z ogromnymi kosztami, tyle że te ponoszone są głównie przez pracowników i pracowniczki szwalni oraz środowisko. Tymczasem sam Shein, mimo kolejnych oskarżeń o wyzysk i niszczenie planety, ma się doskonale.
W kwietniu tego roku wyceniany był na 100 miliardów dolarów, co czyniło go trzecią najbardziej wartościową firmą świata. Chiński gigant ustępował jedynie SpaceX Elona Muska oraz właścicielowi TikToka – firmie ByteDance.
To właśnie ta ostatnia zachęcona niezwykłą popularnością Shein wśród pokolenia Z, głównych użytkowników TikToka, postanowiła stworzyć swoją własną wersję platformy modowej o nazwie If Yooou. W jej ślady poszedł także inny chiński gigant e-commerce – grupa Pinduoduo – który stworzył kolejną bliźniaczą aplikację Temu.
Polecamy
Polecamy
Temu i If Yooou - czy powtórzą sukces Shein?
Analitycy „Financial Timesa” wieszczą sukces zwłaszcza platformie Temu, głównie za sprawą doświadczenia Pinduoduo w sektorze internetowego handlu.
Platforma ta pod koniec marca tego roku mogła pochwalić się 881 mln aktywnych kupujących i łączną wartością transakcji na poziomie 383 mld dolarów. I to wszystko pomimo olbrzymiej konkurencji w postaci m.in. firmy Alibaba i jej platformy AliExpress.
Grupa Pinduoduo uruchomiła Temu we wrześniu tego roku i od razu w swoim stylu przeszła do ofensywy. Firma zobowiązała się np. zainwestować 1,4 mld dolarów, by pomóc chińskim markom zwiększyć ich obecności za granicą.
Krajowi producenci odzieży są także zachęcani do dołączenia do platformy m.in. licznymi korzyściami takimi jak dofinansowania czy zerowa prowizja od sprzedaży i kosztów marketingowych. Celem Temu są natomiast przede wszystkim producenci odzieży z Kantonu, gdzie Shein ma swoje główne fabryki.
Jednocześnie firma ByteDance uruchomiła wersję próbną platformy If Yooou w pierwszym kwartale 2022 roku. Aplikacja podobnie jak Shein dostosowuje zamówienia składane u producentów na podstawie informacji zwrotnych przekazywanych od konsumentów w czasie rzeczywistym.
Jednak mimo ogromnej liczby użytkowników TikToka, przedsięwzięcia ByteDance w obszarze szybkiej mody wciąż notują słabe wyniki. Dmonstudio, poprzednia platforma firmy imitująca Shein, została zamknięta w lutym po tym, jak nie zdobyła szerszej popularności wśród konsumentów.
Polecamy
Popularne
- 1 Oto najmodniejsze paznokcie 2023. Jak osiągnąć "efekt błyszczyka"?
- 2 To już pewne - Nike i Tiffany & Co. łączą siły. Nowe Nike Air Force 1 w kolorze "Tiffany Blue" już w marcu!
- 3 Jenna Ortega pierwszą ambasadorką nowej marki Adidas Sportswear! To ukłon w stronę Generacji Z
- 4 Niebezpieczne związki w kosmetykach. Eksperci chcą zbadać 24 substancje, a zaczną od kremów z filtrem UV
- 5 Popularna "hybryda" może powodować raka skóry? Niepokojące doniesienia naukowców
Zajrzyj na nasz inspirujący profil na Instagramie
Najnowsze

Bill Gates walczy o planetę, podróżując prywatnym samolotem. I nie uważa tego za hipokryzję

Skoda, Audi czy Mini Morris - jakimi markami aut jeżdżą najmądrzejsi kierowcy? Ciekawe wyniki badań

Królowa Śniegu wróciła do Polski. Ta polska wieś hitem internetu. "Zaspy jak za starych dobrych czasów"

Figurki z Kinder Niespodzianki na celowniku kolekcjonerów. Niektóre mogą być warte fortunę!
