Bergdorf Goodman wkracza na rynek luksusowych ubrań z drugiej ręki
W maju tego roku luksusowy dom towarowy Bergdorf Goodman z siedzibą przy Piątej Alei na nowojorskim Manhattanie ogłosił najnowszy program o nazwie „Świadoma Szafa”. Inicjatywa ma na celu stworzenie platformy do „przekazywania na cele charytatywne, naprawy oraz odsprzedaży” używanych ubrań i akcesoriów luksusowych marek.
W ramach programu stylista lub stylistka marki pojawia się w domu klienta lub klientki, dokonuje profesjonalnej oceny garderoby, a następnie sugeruje, które ubrania nadają się do odsprzedaży, a które do naprawy lub odświeżenia.

Za pośrednictwem tego programu Bergdorf Goodman zamierza więc nie tylko okazać swoje wsparcie bardziej zrównoważonemu i ekologicznemu podejściu do mody, ale jednocześnie wpisuje się w coraz powszechniejszy trend sprzedaży luksusowych ubrań z drugiej ręki, który z roku na rok zyskuje na popularności.
Polecamy
Luksusowe ubrania z drugiej ręki - trend, który podbija modę
Według serwisu „Luxe Digital” łączna wartość rynku handlu używanymi ubraniami luksusowych marek warta jest obecnie 24 mld dolarów i notuje roczny wzrost na poziomie 12 proc. To czterokrotnie więcej niż wzrost rynku pierwotnego w tym samym segmencie! Z jednej strony przyczynia się do tego popularność idei gospodarki cyrkularnej, ale także zmiany pokoleniowe i niechęć młodszych generacji do nadmiernej konsumpcji oraz ich troska o planetę.
Istotnym czynnikiem pozostaje także bardzo ograniczona dostępność luksusowych dóbr, które w następstwie powszechnej praktyki limitowanych dropów z reguły wyprzedają się w bardzo krótkim czasie. Nie bez znaczenia jest w tym wszystkim także jakość produktów luksusowych marek, które z reguły są inwestycją na lata – nawet jeśli zostaną zakupione z drugiej ręki.
Wszystkie powyższe aspekty nie umykają uwadze marek, a wspomniany dom towarowy Bergdorf Goodman jest tylko jednym z nowszych przykładów zmieniającego się podejścia do handlu luksusową modą. Przykładowo podobna platforma o nazwie The RealReal istnieje już od ponad dekady, a jej założycielom udało się zebrać ponad 300 mln dolarów od inwestorów po debiucie na giełdzie w 2019 r.
Innymi przykładami mogą być StockX do handlu luksusowymi sneakersami, Farfetch Pre-Owned, The Luxury Closet czy Rebag, na której można znaleźć używane torebki marek takich jak Louis Vuitton, Hermès, Chanel czy Gucci. Oficjalnie na rynek używanych zegarków weszły nawet Rolex i Audemars Piguet, dotychczas kojarzone raczej z elitarnością i sceptycznością wobec używanych produktów.
Wiele wskazuje więc na to, że stoimy u progu rewolucji, która zmieni nie tylko nasze postrzeganie luksusowej mody, ale też podejście do zakupów.