Branża dóbr luksusowych: LVMH wciąż na szczycie

Raport Global Powers of Luxury Goods 2022 przygotowany przez Deloitte wziął pod lupę sytuację marek z sektora dóbr luksusowych w roku finansowym między 1 stycznia a 31 grudnia 2021 r. W tym okresie nastąpiło wyraźne „post-pandemiczne odbicie”, które najlepiej obrazuje 21-procentowy wzrost przychodów ze sprzedaży wśród stu największych firm z branży. Łącznie marki te zarobiły 305 mld dolarów!

Reklama

56,2 proc. tej kwoty przypadło w udziale firmom z czołowej dziesiątki zestawienia. Na podium od lat w branży jednak bez zmian. Niepodzielnie królują trzy koncerny: LVMH (właściciel m.in. Louis Vuitton, Fendi, Givenchy, Dior), Kering SA (właściciel m.in. Gucci i Yves Saint Laurent) oraz Estee Lauder. Pierwszą piątkę zestawienia zamykają z kolei Chanel oraz L’Oreal Luxe.

Warto w tym miejscu także zaznaczyć, że sam tylko LVMH wygenerował 75,9 mld dolarów przychodu – więcej niż pozostałe firmy z pierwszej piątki razem wzięte.

– Top 10 firm zwiększyło swój udział w całkowitej sprzedaży dóbr luksusowych o 4,8 pkt proc. Przyczyniły się one do ponad 81-procentowego wzrostu sprzedaży podmiotów z pierwszej setki, a ich udział w łącznym zysku netto wynosi niemal 85 proc., co pokazuje siłę największych graczy w tej branży – skomentował wyniki raportu Bartosz Bobczyński, partner, lider Consumer Industry w Polsce i Europie Środkowej w Deloitte.

Raport Deloitte: wielki powrót Rolexa

Bobczyński zauważa także, że po kilku latach przerwy do pierwszej dziesiątki wróciła inna kultowa marka – Rolex. Szwajcarski producent luksusowych zegarków wygenerował pod koniec 2021 r. przychód na poziomie 8,7 mld dolarów, co uplasowało go na miejscu dziewiątym.

Z topowej dziesiątki wypadł natomiast koncern PVH Corp., właściciel tak popularnych marek jak Tommy Hilfiger oraz Calvin Klein

– Nadejście pandemii mocno osłabiło producentów dóbr luksusowych, których sprzedaż w dużej mierze opierała się na turystyce, a tej, jak wiemy, właściwie nie było. Jak pokazuje nasz tegoroczny raport, branża znalazła nowe drogi dla swojego wzrostu – dodaje dr Marta Karwacka starsza menedżerka w dziale Sustainability Consulting, Deloitte.

Te drogi rozwoju to przede wszystkim technologia w postaci metaverse oraz luksus w duchu eko. Obie pozwoliły markom przyciągnąć do siebie więcej konsumentów, zwłaszcza z pokoleń Z i Alfa, głównie poprzez możliwość kontaktu z nimi na poziomie cyfrowej rzeczywistości i promocji ekologicznego podejścia do mody.

– Przyszłość sektora dóbr luksusowych to ekologia i inkluzywność. Firmy odnoszące największe sukcesy w tym segmencie w dalszym ciągu będą podejmować działania w duchu zrównoważonego rozwoju, w tym mocno akcentując gospodarkę obiegu zamkniętego. Będą one niewątpliwym priorytetem towarzyszącym wprowadzaniu innowacji i pokonywaniu przeciwności – podsumowuje Marta Karwacka.