Generacja Z w Chinach kupuje mniej dóbr luksusowych

Przez ostatnie lata młodzi konsumenci z Chin byli głównym motorem napędowym rozwoju luksusowych marek. Średnia wieku głównych odbiorców dóbr luksusowych w Państwie Środka jest o dekadę niższa niż gdzie indziej na świecie i wynosi 28 lat, wynika z informacji agencji Reuters.

Reklama

Tyle że kryzysy ekonomiczne w kraju, szczególnie uderzające w osoby urodzone między 1996 a 2012 r., doprowadziły do wyraźnego spadku zainteresowania produktami marek takich jak Louis Vuitton, Gucci czy Prada. W Chinach głównym problemem są przede wszystkim bardzo surowe obostrzenia spowodowane pandemią Covid-19 i wynikający z tego stały spadek zatrudnienia.

Dane rządowe za lipiec tego roku wskazują, że aktualnie bezrobocie chińskiej populacji miejskiej w wieku od 16 do 24 lat znajduje się na rekordowo wysokim poziomie prawie 20 proc. Wiele z tych osób było zatrudnionych przed pandemią przez duże technologiczne firmy, w które kryzys uderzył najmocniej.

– Może to być pierwszy raz, kiedy wielu młodych dorosłych w Chinach ma do czynienia z tak dużym kryzysem ekonomicznym. To będzie poligon doświadczalny. Nie wiemy, w jaki sposób ci konsumenci będą w przyszłości nabywać luksusowe towary – powiedział w rozmowie z Reutersem Kenneth Chow, dyrektor w firmie konsultingowej Oliver Wyman.

Niedawne badanie firmy wykazało m.in., że w odpowiedzi na obecne warunki ekonomiczne niektóre luksusowe marki znacznie obniżają swoje prognozy dotyczące sprzedaży na rynku chińskim. Nie ujawniono jednak konkretnych nazw marek.

Dobra luksusowe w Ameryce Północnej i Europie

W Ameryce Północnej i Europie sytuacja jest podobna, z tym że głównymi kryzysami uderzającymi w najmłodszych konsumentów są inflacja oraz ciągły wzrost kosztów życia. Tymczasem według prognoz do 2025 r. nabywcy z pokolenia Z będą stanowić jedną piątą całego sektora dóbr luksusowych.

Mimo to największe marki sygnalizują, że nie zamierzają skupiać się na przyciąganiu nowych konsumentów produktami z najniższej półki cenowej.Zamiast tego wciąż planują zwiększać sprzedaż przedmiotów takich jak torebki oscylujących w granicach od 5 do 10 tys. dolarów.

Przykładowo Chanel, Louis Vuitton czy Dior w ciągu ostatniego roku już kilkukrotnie podnosiły ceny luksusowych wyrobów skórzanych, a Chanel planuje m.in. stworzyć jeszcze bardziej ekskluzywne sklepy wyłącznie dla klientów premium.