Adidas kontra Thom Browne i spór o białe paski

Trzy białe paski od lat znajdują się w samym centrum większości kampanii reklamowych Adidas. Z biegiem lat stało się to już pewnego rodzaju atrybutem marki, którego – jak mogłoby się wydawać – żadnej inny projektant nie odważyłby się naruszyć. A jednak w życiu i w modzie nic nie nie może być pewne.

Reklama

Amerykański projektant Thom Browne od lat wykorzystuje w swoich projektach motyw białych pasków ustawionych równolegle wobec siebie – tyle, że nie jest ich trzy, a cztery. Czy to oznacza, że designer podkradł Adidasowi koncepcję? Zdania są podzielone.

Zaznaczmy przy tym, że Adidas zastrzegł trzy białe paski jako swój znak towarowy - no właśnie, trzy, ale nie cztery.

 

Adidas pozywa Thoma Browne’a

Teoretycznie można by stwierdzić, że każdy, kto poszukuje w sklepach ubrań projektu Adidas z pewnością odróżniłby je od tych proponowanych przez Thoma Browne'a, prawda? Przedstawiciele marki nie są jednak co do tego przekonani.

3 stycznia 2023 roku, pełnomocnicy Adidas złożyli pozew przeciwko marce Thoma Browne'a. Ich głównym argumentem jest naruszenie znaku towarowego i jednoczesne rozmycie unikalności trzech białych pasków.

Poza tym, firma sugeruje, że ekspansja Thoma Browne'a poza typową dla jego projektów odzież formalną w kierunku odzieży sportowej i rekreacyjnej - w tym partnerstwo w 2018 roku z wcześniej sponsorowaną przez Adidasa drużyną piłkarską FC Barcelona - zwiększa prawdopodobieństwo pomylenia marek. 

Sprawą aktualnie zajmuje się sąd rejonowy na Manhattanie. Thom Browne nie pozostał jednak dłużny zarzutom Adidasa.

 

Thom Browne pozywa Adidas

Podczas gdy nowojorski pozew jest wciąż na etapie przedprocesowym, oskarżony Thom Browne przeszedł do ofensywy, wnosząc pozew przeciwko Adidasowi do londyńskiego sądu.

Zarzuca w nim m.in., że ponad 20 znaków towarowych Adidas z trzema paskami powinno zostać unieważnione ze względu na brak charakteru odróżniającego.

Projektant alternatywnie twierdzi, że zakres ochrony znaków towarowych Adidas jest niejasny. Dotyczy to szczególnie odniesienia co do odstępów między paskami, ich umiejscowienia na artykułach odzieżowych i obuwniczych oraz tego, czy znaki towarowe obejmują kombinacje kolorów poza czarnymi paskami na białym tle i odwrotnie.

Jak zakończy się batalia sądowa? Trudno powiedzieć. Wydaje nam się jednak, że kult trzech białych pasków na dresie czeka ogromny kryzys.