Balenciaga w ogniu krytyki. Co wiemy o skandalicznej kampanii z udziałem dzieci? [PODSUMOWANIE]
![Skandaliczna kampania Balenciaga z udziałem dzieci / Shutterstock Balenciaga w ogniu krytyki. Co wiemy o skandalicznej kampanii z udziałem dzieci? [PODSUMOWANIE]](https://pliki.well.pl/i/01/92/68/019268_r2_1320.jpg)
Balenciaga przeprasza za kampanię (nieświąteczną) i pozywa twórców swojej reklamy na 25 mln dolarów. Czy małe dzieci bawiące się misiowymi torebkami na tle akcesoriów BDSM to dobry pomysł na promocję? Oto podsumowanie najgłośniejszego skandalu modowego ostatnich miesięcy!
Balenciaga i kampania (nieświąteczna)
Dom mody Balenciaga z początkiem listopada 2022 zaprezentował swój nowy, świąteczny projekt, który nikomu nie skojarzył się z Bożym Narodzeniem, a raczej z przestępstwami na tle seksualnym i wykorzystywaniem dzieci. W ciągu zaledwie kilku godzin od premiery kampanii social media zalała fala krytyki, a hashtag #cancelBalenciaga królował na Instagramie, TikToku i Twitterze, wywołując prawdziwą burzę!
Sprawa dotyczy dwóch reklam. Pierwsza kampania prezentowała kilkuletnie dzieci stojące na kanapach oraz łóżkach, unoszące w dłoniach pluszaki ozdobione uprzężami z motywem BDSM. W tle pojawił się również alkohol.
Druga reklama, we współpracy z Adidasem, przedstawiała m.in. zdjęcie torebki, ułożonej na stosie dokumentów pochodzących z Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych. Papiery poddawały w wątpliwość, czy zakaz obrazów wykorzystywania seksualnego dzieci nie narusza wolności słowa i wypowiedzi. Kontrowersyjne, to naprawdę mało powiedziane…

Balenciaga broni się przed zarzutami
Kampanie reklamowe Balenciagi szybko zostały usunięte z oficjalnej strony marki, jak i jej social mediów. Początkowo na InstaStories Balenciaga próbowała ratować swój wizerunek i umieściła przeprosiny.
- Serdecznie przepraszamy za wszelkie urazy, które mogła spowodować nasza kampania świąteczna. Nasze torby z pluszowymi misiami nie powinny być prezentowane w tej kampanii. Natychmiast usunęliśmy ją ze wszystkich platform - mogliśmy przeczytać na instagramowym koncie Balenciagi.
W poniedziałek 28 listopada 2022 marka zamieściła swoje stanowisko i przeprosiny na Instagramie, odnoszące się do reklamowej afery. Jest to aktualnie jedyny post firmy pozostawiony na tej platformie.
Kim Kardashian komentuje skandal wizerunkowy Balenciagi
Kim Kardashian, jedna z najbardziej znanych ambasadorek Balenciagi, która wielokrotnie podejmowała współpracę z marką, przekazała na Twitterze swoje stanowisko w sprawie:
- Jako matka czwórki dzieci, byłam wstrząśnięta tymi niepokojącymi obrazami. Bezpieczeństwo dzieci musi być traktowane z najwyższym szacunkiem, a wszystko, co jest przeciwko niemu, nie powinno mieć miejsca w naszym społeczeństwie - kropka.
W kolejnym poście celebrytka odpowiedziała na pytania mediów, czy zamierza zerwać kontrakt z Balenciagą:
- Jeśli chodzi o moją przyszłą współpracę z Balenciagą, obecnie no nowo oceniam swoje relacje z marką, opierając się na ich gotowości do wzięcia odpowiedzialności za coś, co nigdy nie powinno się wydarzyć - oraz działaniach, które oczekuję, że podejmą, aby chronić dzieci.
Pedofilia na witrynach Balenciagi
Zawrzało nie tylko w Internecie. W sieci zaczęły pojawiać się filmiki pokazujące świecące pustkami sklepy Balenciagi na całym świecie. W takich miastach jak Los Angeles, czy Londyn doszło do aktów wandalizmu oponentów kampanii marki, posądzonej o treści pedofilskie. Jak podaje brytyjski Newsweek: “Protestujący zdewastował sklep Balenciagi, w centrum Londynu, w związku z kontrowersjami wokół marki (...) Uliczny artysta Joe Bloggs (...) użył słów “pedofilia” - używając brytyjskiej pisowni tego słowa - na witrynie sklepu w centrum Londynu”.
Balenciaga składa pozew
Kilka dni temu Balenciaga złożyła pozew na 25 milionów dolarów przeciwko twórcy kampanii, Nicholasowi Des Jardinsowi i wynajętej na potrzebę, firmie North Six Inc., którzy dotychczas nie zabrali stanowiska w tej sprawie. Światowej sławy dom mody oskarżył twórców kampanii o “niewytłumaczalne działania i zaniechania”. Marka twierdzi, że materiały użyte w reklamie, zostały wykorzystane bez ich wiedzy.
Demna Gvasalia przeprasza za kampanię reklamową Balenciagi
Demna Gvasalia - dyrektor kreatywny Balenciagi - również przeprosił w swoich social mediach za niechlubną kampanię reklamową z udziałem dzieci.
- Chcę osobiście przeprosić za zły artystyczny wybór koncepcji kampanii z prezentami dla dzieci i biorę na siebie odpowiedzialność. To było niewłaściwe, aby dzieci promowały przedmioty, które nie miały z nimi nic wspólnego - napisał projektant na swoim koncie na Instagramie.
Jednocześnie Demna Gvasalia przyznał, że jego zadaniem jest także prowokować do myślenia, ale nigdy nie miał zamiaru wykorzystywać w tym celu dzieci.
- Chociaż czasami chciałbym sprowokować do myślenia swoją pracą, NIGDY nie miałbym zamiaru robić tego w przypadku tak przerażającego tematu, jak brutalne obchodzenie się z dziećmi, co potępiam - dodał artysta i zapewnił, że w tej sprawie będzie w najbliższym czasie współpracować z organizacjami zajmującymi się ochroną dzieci.
Polecamy
Popularne
- 1 Oto najmodniejsze paznokcie 2023. Jak osiągnąć "efekt błyszczyka"?
- 2 To już pewne - Nike i Tiffany & Co. łączą siły. Nowe Nike Air Force 1 w kolorze "Tiffany Blue" już w marcu!
- 3 Jenna Ortega pierwszą ambasadorką nowej marki Adidas Sportswear! To ukłon w stronę Generacji Z
- 4 Niebezpieczne związki w kosmetykach. Eksperci chcą zbadać 24 substancje, a zaczną od kremów z filtrem UV
- 5 Popularna "hybryda" może powodować raka skóry? Niepokojące doniesienia naukowców
Zajrzyj na nasz inspirujący profil na Instagramie
Najnowsze

Bill Gates walczy o planetę, podróżując prywatnym samolotem. I nie uważa tego za hipokryzję

Skoda, Audi czy Mini Morris - jakimi markami aut jeżdżą najmądrzejsi kierowcy? Ciekawe wyniki badań

Królowa Śniegu wróciła do Polski. Ta polska wieś hitem internetu. "Zaspy jak za starych dobrych czasów"

Figurki z Kinder Niespodzianki na celowniku kolekcjonerów. Niektóre mogą być warte fortunę!
