Adidas kontra Thom Browne i spór o trzy paski
Kilka tygodni temu pisaliśmy o sporze sądowym pomiędzy Adidasem a Thomem Brownem. Projektant został oskarżony o wprowadzanie w błąd konsumentów, poprzez wykorzystywanie w swoich projektach kultowego już dla Adidasa motywu trzech pasków. Okazuje się jednak, że według sądu w USA zarzuty były bezpodstawne.
Trzy równoległe paski są znakiem rozpoznawczym Adidas od 1949 roku – marka zastrzegła je nawet jako swój znak towarowy i wydawałoby się, że nic nie jest w stanie tego naruszyć. Problem pojawił się jednak w 2007 roku, kiedy to Thom Browne odważył się sięgnąć po nie podczas tworzenia jednej ze swoich kolekcji.
Adidas już wtedy złożył sprawę do sądu. Proces zakończył się jednak pewnego rodzaju ugodą – projektant miał zamienić w swoich projektach trzy paski na cztery. W 2023 roku konflikt jednak powrócił.
Adidas przegrywa walkę o motyw trzech pasków
Dokładnie 3 stycznia 2023 roku odbyła się kolejna rozprawa przeciwko Thomowi Browne’owi o „wprowadzanie konsumentów w błąd”. Argumenty Adidasa okazały się jednak dla sądu za mało przekonujące.
- Konsumenci absolutnie nie mylą ze sobą tych dwóch marek. Adidas to marka produkująca odzież sportową, a Thom Browne projektuje dla domu mody. Sugerowanie, że Thom chciałby wykorzystywać reputację Adidasa, jest obrazą, bo on nie jest Adidasem – powiedział mediom po rozprawie Robert Maldonado, pełnomocnik Thoma Browne’a.
Przedstawiciele Adidasa jednak nie są przekonani co do decyzji sądu o umorzeniu sprawy. Dlaczego?
Czy zarzuty Adidasa rzeczywiście są bezpodstawne?
Okazuje się, że oskarżenia przeciwko Thomowi Browne w rzeczywistości nie były bezpodstawne. Przypomnijmy, że według Adidas wprowadzenie do kolekcji projektanta motywu trzech pasków miało mylić konsumentów podczas zakupu produktów marek.
Aby to potwierdzić, Adidas przeprowadził ankietę wśród 2400 konsumentów. Zgodnie z wynikami aż 27 proc. respondentów, którym zaprezentowano projekty Thoma Browne’a, nie miało pojęcia, że ma do czynienia z innymi produktami niż Adidas.
Adidas planuje zemstę?
Jak informuje portal Business Insider, Adidas planuje odwołać się do wyroku ustanowionego przez sąd na początku tego roku.
- Jesteśmy rozczarowani werdyktem i będziemy konsekwentnie egzekwować naszą własność intelektualną, włącznie z wniesieniem odpowiednich apelacji – zapewnił cytowany przez Business Insider rzecznik prasowy Adidas.
Przypomnijmy przy tym, że marka zażądała od Ermenegildo Zegna – domu mody, który wykupił udziały w marce Thom Browne w 2018 roku – odszkodowania w wysokości 867,225 tysięcy dolarów oraz dodatkowo 7 milionów dolarów za „nieuczciwe zyski”.
Wszystko wskazuje więc na to, że spór pomiędzy Adidasem a Thomem Brownem nie zakończy się ugodą. Jak długo potrwa? Biorąc pod uwagę rozmach sprawy i determinację marek, może przenieść się na kolejne kilka lat.
Polecamy
Polecamy