Kłopoty Adidas: Sterty ubrań i butów Yeezy zalegają w magazynach
Przez lata współpraca z Kanye Westem była dla Adidasa kurą znoszącą złote jaja, ale te czasy przeminęły już na dobre. Obecnie niemiecki producent musi wymyślić, jak w najmniej bolesny dla siebie sposób pozbyć się niesprzedanych stosów ubrań i butów sygnowanych logo Yeezy o łącznej wartości 1,2 mld euro, które zalegają w magazynach marki.
Aktualnie Adidas „rozważa” wszystkie możliwe opcje. Najgorszy scenariusz zakłada utylizację produktów, co jednak wiązałoby się dodatkowymi stratami operacyjnymi na poziomie 700 mln euro, na które marka nie bardzo może sobie pozwolić. Od ogłoszenia końca współpracy z Ye niemiecka firma straciła bowiem połowę swojej wartości w stosunku do 2021 r., a wycena jej akcji spadła o około 11 proc.
– Liczby mówią same za siebie. Aktualnie nie radzimy sobie w taki sposób, jak powinniśmy. Przed nami rok przejściowy, by na nowo ustanowić bazę sprzedażową i ponownie stać się rozwijającą się i rentowną firmą – mówił w oświadczeniu prasowym Bjorn Gulden, nowy dyrektor generalny Adidasa.
To jednak może być większym problemem niż się wydaje. Według Petera Garnry’ego, dyrektora ds. strategii rynków akcji w Saxo Banku, marka znacznie „zwiększyła swoje ryzyko biznesowe, pozwalając, aby kolekcja Yeezy stała się dominującą częścią przychodów operacyjnych”.
– Wydaje się, że problemem jest Yeezy, ale to tylko część większej układanki. Gdyby pominąć negatywny wpływ linii biznesowej Yeezy na dochody operacyjne, można zauważyć, że spółka ledwo przekroczyłaby w tym roku próg rentowności – komentuje Garnry w rozmowie z serwisem dlahandlu.pl
Bjorna Guldena czeka więc olbrzymie wyzwanie. Nowy dyrektor generalny rozpoczął pracę w Adidasie zaledwie w styczniu tego roku, a już jego głównym zadaniem będzie uratowanie finansów marki oraz odzyskanie klientów w USA, Europie i Chinach.
– Musimy ponownie złożyć kawałki układanki w całość. Jestem przekonany, że z czasem sprawimy, że Adidas znów zabłyśnie. Potrzebujemy jednak trochę czasu – stwierdził nowy CEO.
Polecamy
Polecamy
Adidas kontra Kanye West - o co chodzi?
Przypomnijmy, że Adidas po dziesięciu latach zerwał współpracę z Kanye Westem vel Ye pod koniec października ubiegłego roku. Raper wygłosił wówczas serię rasistowskich i antysemickich komentarzy, które rozpętały prawdziwą burzę w mediach.
– Adidas nie będzie tolerował antysemityzmu i innych form mowy nienawiści. Ostatnie komentarze i działania Ye były niedopuszczalne, nienawistne i niebezpieczne oraz naruszają wartości firmy, takie jak różnorodność i integracja, wzajemny szacunek i uczciwość – napisała wówczas marka w oświadczeniu prasowym.