Mark Mateschitz – dziedzic Red Bulla i nowy najbogatszy millenials Europy

Red Bull doda ci skrzydeł lub – jak w tym przypadku – 15,8 mld dolarów. Do takiej bowiem kwoty według Indeksu Miliarderów Bloomberga wzrósł właśnie majątek Marka Mateschitza, syna zmarłego pod koniec października Dietricha Mateschitza, założyciela marki Red Bull i dotychczasowego dyrektora imperium biznesowego zbudowanego wokół popularnego napoju energetycznego.

Reklama

30-letni Mark na początku listopada odziedziczył 49 proc. udziałów w rodzinnej firmie oraz przejął kontrolę nad dwoma zespołami Formuły 1 sygnowanymi logotypem czerwonego byka. Dzięki temu stał się nie tylko najbogatszym millenialsem Europy, ale także czwartym najbogatszym millenialsem na świecie.

Swoim aktualnym majątkiem Mateschitz ustępuje jedynie Zhangowi Yimingowi, założycielowi ByteDance – spółki matki TikToka, a także Markowi Zuckerbergowi oraz Lukasowi Waltonowi, spadkobiercy fortuny założycieli sieci sklepów Walmart.

Aktualnie Mark Mateschitz znajduje się też na 94. miejscu listy najbogatszych ludzi świata według Indeksu Miliarderów Bloomberga.

Mark Mateschitz – kim jest nowy najbogatszy millenials Europy?

Mark Mateschitz urodził w 1990 r. w Austrii, gdzie również spędził całą swoją młodość. Uczęszczał na Uniwersytet w Salzburgu, zanim w 2018 r. otworzył własną firmę produkującą piwo i lemoniadę oparte na wodzie pozyskiwanej z jednego z najstarszych naturalnych źródeł wodnych w Austrii.

Do czasu ukończenia studiów Mateschitz posługiwał się nazwiskiem panieńskim matki, Anity Gerhardter. Przez większość swojego życia pozostawał anonimowy dla mediów i wciąż stroni od życia publicznego i wydarzeń towarzyskich. Obecnie jednak uwaga opinii publicznej skoncentrowała się na nim siłą rzeczy.

Jako jedyny potomek Ditricha Mateschitza, współzałożyciela Red Bulla, odziedziczył w spadku wszystkie udziały w firmie należące do jego ojca. Pozostałe 51 proc. akcji jest w posiadaniu rodziny tajlandzkiego biznesmena Chaleo Yoovidhyi, drugiego współzałożyciela Red Bulla. To właśnie też rodzina Yoovidhya będzie sprawować główną kontrolę nad dalszymi losami firmy.

W notatce prasowej opublikowanej po śmierci ojca Mark Mateschitz zapowiedział, że od teraz zamierza skupić się wyłącznie na zarządzaniu odziedziczonymi udziałami w Red Bullu.

– Skoncentruję się na mojej roli jako akcjonariusza i zinterpretuję to i wyrażę w taki sposób, który ma dla mnie największy sens – napisał Mateschitz.

Red Bull został założony w 1984 r., na austriackim rynku po raz pierwszy pojawił się w 1987 r. Od tamtego czasu marka nie tylko zdominowała branżę napojów energetycznych, ale też stała się synonimem wielu sportów ekstremalnych i szeroko pojętej rozrywki.

W 2021 r. Red Bull sprzedał 10 mld puszek swojego flagowego napoju, co przełożyło się na 8 mld dolarów rocznego przychodu.