Firma-matka Facebooka – Meta Networks – poinformowała, że dzienna liczba aktywnych użytkowników (DAU) zmniejszyła się z 1,930 mld w trzecim kwartale 2021 r. do 1,929 mld w ostatnim kwartale ubiegłego roku. Choć spadek wydaje się marginalny, jest to pierwsza tego typu sytuacja w 18-letniej historii platformy.
Facebook przegrywa z konkurencją
Udziałowcy Meta są jednocześnie zaniepokojeni spowolnionym wzrostem przychodów spółki, która aktualnie przegrywa z największymi rywalami takimi jak TikTok i YouTube, oraz widocznymi cięciami budżetów marketingowych reklamodawców. Ta sytuacja przełożyła się z kolei na 20-procentowy spadek wartości akcji Meta, który zmniejszył wycenę rynkową spółki o ponad 200 mld dolarów.
Mark Zuckerberg uważa, że stały wzrost dochodów firmy ucierpiał przede wszystkim ze względu na coraz powszechniejsze zjawisko odchodzenia użytkowników, zwłaszcza tych młodszych, do konkurencyjnych platform, głównie na TikToka. I chociaż Facebook nieustannie inwestuje w formaty wideo, aby konkurować z chińską platformą, to wciąż zarabia na nich mniej niż na swoich tradycyjnych reklamach.
Zuckerberg jednocześnie jest jednak przekonany, że wspomniane inwestycje oraz nieustanny rozwój wirtualnej rzeczywistości zwrócą się w niedalekiej przyszłości.
Polecamy
Wpływ na obniżenie dochodów spółki Meta miała jednak nie tylko bezpośrednia konkurencja, ale także zmiany w polityce prywatności systemu operacyjnego firmy Apple, które utrudniły markom precyzyjne targetowanie i mierzenie wyników swoich reklam na Facebooku i Instagramie. Według Dave’a Wehnera, dyrektora finansowego Meta, zmiany wprowadzone przez Apple mogły przyczynić się do dodatkowych strat rzędu 10 mld dolarów.
Polecamy
Początek końca Facebooka?
Od początku swojego istnienia Facebook jedynie rósł. Tymczasem opisana wyżej sytuacja wskazuje, że platforma przestała być już tak popularna jak kiedyś. Składa się na to kilka czynników: rozwój TikToka i przejęcie przez niego dużej części młodszych użytkowników, ale także obsesja Marka Zuckerberga na punkcie budowy cyfrowego metaverse, które mimo miliardowych inwestycji wciąż jest dalekie od swojego docelowego kształtu. A to wiąże się z ogromnym ryzykiem, które niekoniecznie musi się opłacić, tym bardziej że Facebook oraz Instagram są coraz powszechniej postrzegane nie tylko jako miejsca toksyczne dla użytkowników, ale także dla pracowników.
Minimalny odpływ użytkowników pod koniec ubiegłego roku może więc być jedynie początkiem problemów spółki Meta.