Ewa Chodakowska i misja "Różowy październik 2022"
Od wielu lat, na całym świecie październik uznawany jest za miesiąc budowania świadomości raka piersi - „Breast Cancer Awarness Month” tzw. Różowy Październik. W tym roku ponownie do międzynarodowej akcji dołączają Purella i Ewa Chodakowska, organizując III edycję kampanii społecznej #ThinkPink, prowadzoną pod hasłem “międzypokoleniowość”. Celem akcji jest zachęcenie kobiet w każdym wieku do regularnych badań profilaktycznych, a także zainspirowanie do rozmów o relacjach
i dbaniu o zdrowie.
- To, jak dzisiaj żyję, jest podszyte ogromną dawką misji i pasji. Chcę ratować ludzi, chcę pomagać ludziom, jestem dla ludzi. To był mój priorytet i do tej pory jest priorytetem. To wszystko, co się dzieje obok, ten biznes, pieniądze i popularność, jest efektem ubocznym. Nie jest to wyznacznik tego, kim jestem i co czuję – mówi Ewa Chodakowska, pytana o to, dlaczego angażuje się w Różowy Październik.
Właśnie z tego poczucia misji powstał m.in. malinowy batonik BeRAW. 10 proc. z jego sprzedaży przeznaczane jest na Fundację OnkoCafe.
- Prężnie pracujemy nad tym, żeby dorównać Zachodowi, innym krajom europejskim w zniwelowaniu różnic umieralności pacjentek oraz podniesieniu ich jakości życia poprzez podniesienie jakości leczenia – komentuje w rozmowie z Well.pl prezeska Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej Anna Kupiecka, która zauważa, że rak piersi to jeden z najbardziej wyleczalnych raków na świecie. Jednocześnie świadomość, jak ważna jest profilaktyka i wczesne wykrycie, wciąż jest znikoma w Polsce.
- Przychodzą do nich kobiety, które nie mają żadnej wiedzy na temat raka – dodaje ekspertka, zwracając uwagę na problem braku edukacji zdrowotnej, zarówno w naszych domach, jak i szkołach.
Polecamy
Omenaa Mensah wspiera akcję #ThinkPink
Właśnie z tego powodu tak ważny jest Różowy Październik i m.in. akcja #ThinkPink. W tym roku akcję tę wspierała m.in. Omenaa Mensah – prezeska Omenaa Foundation, dziennikarka, filantropka i bizneswoman.
- Od wielu lat działam charytatywnie i aktywnie angażuję się w różne akcje charytatywne. Pomagam dzieciom w Polsce i Afryce z dostępem do edukacji, wspieram uchodźczynie i ich dzieci z Ukrainy. Naturalną decyzją było więc dla mnie wsparcie kampanii społecznej #ThinkPink. Edukacja, wiedza i świadomość to podstawa profilaktyki. A Polki ciągle za rzadko się badają, boją diagnozy, mają za małą wiedzę. Wierzę, że takie akcje przybliżają i oswajają temat raka piersi - mówi Omenaa Mensah.
Rak piersi, czyli strach ma wielkie oczy...
Choć wiele kobiet przed badaniami paraliżuje strach przed diagnozą, okazuje się, że sama diagnoza to jeszcze nie wyrok. Rak piersi w I i II stadium choroby jest uleczalny w 90 proc. przypadków. Każdy kolejny stopień zaawansowania choroby zmniejsza szanse na wyleczenie o 25 proc. Dane te potwierdzają, że pokonanie choroby wykrytej na początkowym etapie jest możliwe, dlatego tak ogromne znaczenie ma profilaktyka - regularne badanie USG i comiesięczne samobadanie piersi.
- Niestety, nadal wiele kobiet nie wykonuje regularnych badań profilaktycznych. Żyją w przekonaniu, że temat choroby ich nie dotyczy lub ze strachu i niewiedzy odkładają badanie na później. Do lekarza często zgłaszają się już w zaawansowanym stadium, kiedy rak stwarza realne zagrożenie dla życia. To zjawisko dodatkowo pogłębiła pandemia - mówi Anna Kupiecka, Prezeska Fundacji OnkoCafe - Razem Lepiej.
- Rak piersi tylko w 5-10 proc. ma charakter dziedziczny. Potrzebne są szerokie działania, które uświadomią każdej kobiecie znaczenie profilaktyki i prowadzenie zdrowego stylu życia, który może zmniejszyć szanse na zachorowanie. Przede wszystkim istotne jest wykonywanie regularnych badań. Chociaż nie mamy pełnego wpływu na to, czy zachorujemy, możemy mieć wpływ na to, jak ta historia się zakończy. Nie pozwólmy, aby było za późno - dodaje.
Ewa Chodakowska: "Zatroszcz się o siebie"
W tym roku akcja #ThinkPink organizowana jest pod hasłem „międzypokoleniowość”. Akcja ma zwrócić uwagę, że pomimo ogólnego przekonania, że nowotwory piersi występują tylko u starszych osób, rak piersi może dotknąć kobiety w każdym wieku. #ThinkPink zachęca również do przełamania tabu w rozmowach z bliskimi kobietami na temat zdrowia.
- Profilaktyczne badania, podobnie jak odżywcza dieta i aktywność fizyczna, powinny stać się dobrym nawykiem każdego z nas. Dbając o siebie, możemy też stać się wzorem dla innych. Każde moje działanie jest kierowane w stronę wsparcia kobiet. Chcę zainspirować wszystkie Polki do tego, aby nie tylko pamiętały, że ich zdrowie jest najważniejsze, ale też przypominały o tym innym kobietom. - mówi Ewa Chodakowska, propagatorka zdrowego stylu życia i Ambasadorka #ThinkPink.
- Moim marzeniem jest, aby temat zdrowia nie budował poczucia dyskomfortu. Dlatego stworzyliśmy akcję, w ramach której drobny gest może być sposobem nie tylko na rozpoczęcie rozmowy o zdrowiu, a także na pogłębienie naszych relacji. Zdrowy baton z symbolem różowej wstążki możemy kupić sobie lub podarować bliskiej kobiecie - przyjaciółce, córce, siostrze, babci z przekazem “Zatroszcz się o siebie, zrób sobie badania, bo jesteś dla mnie ważna.” Dajmy też im poczucie, że w obliczu zachorowania mogą na nas liczyć - dodaje Ewa Chodakowska.
Do tej pory, dzięki zaangażowaniu konsumentów i partnerów oraz szerokiemu zasięgu akcji #ThinkPink, Purella przekazała ponad 120 tysięcy złotych na rzecz Fundacji OnkoCafe - Razem Lepiej i wsparcie kobiet z rakiem piersi. Środki zostały wykorzystane m.in. na konsultacje psychologiczne i rehabilitacje.
- Kobiety zawsze gotowe są udzielić wsparcia, jednak same często wolą nie obarczać innych trudnymi emocjami. W obliczu zachorowania zostają z chorobą sam na sam. Dlatego cieszę się, że wspólnie z Purellą i Ewą Chodakowską organizujemy akcję, dzięki której zwiększamy świadomość profilaktyki, pobudzamy do rozmów o zdrowiu, a także, dzięki zebranym środkom ze sprzedaży różowego batona BeRAW, możemy sfinansować kobietom z rakiem i ich bliskim niezbędne wsparcie psychologiczne - dodaje Anna Kupiecka z Fundacji OnkoCafe - Razem Lepiej.
Różowy Październik może trwać cały rok!
Choć Różowy Październik dobiega końca, nie oznacza to, że temat przestaje być aktualny. Każda z nas powinna znaleźć odpowiedni czas na zajęcie się sobą, zadbanie o swoje zdrowie, dobrostan, zrobienie wszystkiego, co w naszej mocy, by rak piersi nie był naszą historią, a nawet jeśli się nią stanie, żebyśmy mogli z nim wygrać.
- Mój mąż bardzo dba o to, żebyśmy się badali. W moim przypadku to wrzesień jest miesiącem, w którym robimy badania – zdradza w rozmowie z nami Omenaa Mensah, która uważa, że czas na badania dobry jest zawsze, nie tylko w październiku. Każda kobieta i każda rodzina powinna znaleźć odpowiedni dla siebie na to moment.
Omenaa Mensah zauważa, że w profilaktyce raka piersi, i ogólnie zapobieganiu wielu chorobom, najważniejsze jest wsparcie najbliższych. Jeśli jesteśmy odpowiednio zmotywowani przez najbliższych, łatwiej nam zapisać się do lekarza, zrobić badania itp.
- Mnie motywuje przede wszystkim rodzina i moje dzieci. Wiem, że jestem dla nich ważna i że beze mnie różne rzeczy się nie wydarzą. Właściwie mogę powiedzieć, że robię to też dla wszystkich ludzi dookoła, bo jestem takim silnikiem: jak przestanę dobrze funkcjonować, to samochód nie pojedzie. To odpowiedzialność za rodzinę, za projekty i ludzi, którym pomagam. Choć wartość takich akcji, jak #ThinkPink jest nie do przecenienia – dodaje założycielka Omenaa Fundation.
Znajdź swoją własną motywację i już dziś zapisz się na badania. Zacznij też regularnie badać swoje piersi.
Więcej informacji o tym, jak możesz wesprzeć akcję #ThinkPink znajdziesz na purellapomaga.pl, a wszystko, co powinnaś wiedzieć o raku piersi, znajdziesz na stronie Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej.
Polecamy