Samochody w Rosji - poważny kryzys na rynku

Między styczniem a majem tego roku w Rosji wyprodukowano 268 tys. samochodów – o połowę mniej niż w analogicznym okresie w roku 2021. Gdy jednak spojrzy się na dane z poszczególnych miesięcy, wyniki te są jeszcze gorsze i wskazują na stopniowy upadek całej branży motoryzacyjnej.

Reklama

Według danych rosyjskiej agencji statystycznej Rossat całościowa krajowa produkcja aut w styczniu wyniosła 95 tys. sztuk. W lutym było nieco lepiej – w całej Rosji z fabrycznych taśm zjechało 108 tys. samochodów. Jednak od rozpoczęcia inwazji na Ukrainę pod koniec lutego liczby te wyglądają już tylko gorzej.

Samochody w Rosji - spadek produkcji o 97 proc.

W pierwszym miesiącu trwania wojny, czyli w marcu, w Rosji wyprodukowano 40,8 tys. sztuk samochodów, z kolei w maju było to już zaledwie 3700 sztuk97 proc. mniej niż w tym samym miesiącu w ubiegłym roku. Produkcja ciężarówek i autobusów również zaliczyła wyraźne spadki – o odpowiednio 40 proc. i 6,5 proc.

Powodem takiej sytuacji są oczywiście sankcje gospodarcze nałożone na Rosję przez państwa zachodnie, a także zawieszenie eksportu dóbr luksusowych z Europy oraz wstrzymanie działalności największych producentów aut na terenie tego kraju. Aktualnie z dwudziestu fabryk samochodów w Rosji działają tylko dwie. W całym sektorze zatrudnionych jest z kolei aż 300 tys. osób oraz dodatkowe 3 mln w branżach pośrednio związanych z motoryzacją.

To jednak nie wszystko, ponieważ ze względu na szalejącą w kraju inflację, wzrost cen części zamiennych oraz osłabienie wartości rubla ceny dostępnych samochodów również poszybowały w górę – średnio o ponad jedną trzecią. I to nawet w przypadku marek przeznaczonych dla masowego odbiorcy. Według Europejskiego Stowarzyszenia Biznesu sprzedaż Łady – najpopularniejszej rosyjskiej marki – spadła w maju o 84 proc.