Męczące poranki – jak im zaradzić?

Wczesne pobudki nie sprawiają problemu wyłącznie rannym ptaszkom – a jest ich w naszym społeczeństwie naprawdę niewielu. Zwykle, gdy budzik dzwoni o szóstej rano, budzimy się oszołomieni, zmęczeni i niespokojni. Okazuje się jednak, że problem tkwi w naszych przyzwyczajeniach, a nie w samych porankach. Zdaniem ekspertów istnieje pięć kroków, dzięki którym nawet rozpoczęcie dnia nawet bardzo wcześnie będzie dla nas bułką z masłem.

Reklama

1. ZASADY DOBREGO SNU - Zasypiaj każdego dnia o tej samej porze

Zasada wydaje się prosta, ale co zrobić, gdy nadejdzie piątek? Brak obowiązków następnego dnia kusi, by obejrzeć ulubiony serial na Netflixie lub posiedzieć ze znajomymi nieco dłużej. A jednak okazuje się, że w kwestii zasypiania nie ma taryfy ulgowej. Wyrobienie sobie rutyny, która obejmie stałą godzinę zasypiania to klucz do tego, by następnego dnia obudzić się w pełni sił.

- Dzięki temu utrzymujemy rytm dobowy i wewnętrzny zegar organizmu na tym samym poziomie. Odejście od wyrobionej rutyny – bez względu na to, jaki jest powód – zaburzy naszą zdolność szybkiego zasypiania – mówi dr Peter Polos, specjalista medycyny snu, dla PureWow.

2. ZASADY DOBREGO SNU - Zadbaj o odpowiednie akcesoria do spania

Ciepła kołderka, miękki materac i miła w dotyku poduszka – do takiego łóżka dużo przyjemniej jest wskoczyć, nawet wcześniej niż planowaliśmy. I choć w niektórych sytuacjach może być to zgubne (nie wypada przecież zasnąć w trakcie pracy zdalnej), to warto mieć na uwadze, że odpowiednio dobrane akcesoria do spania odgrywają ogromną rolę w jakości naszego snu.

Zanim więc zdecydujesz się na zakup materaca – bo on ogrywa w tej kwestii kluczową rolę – przetestuj go. Zastanów się nad tym, czy nie jest za miękki lub za twardy i zwróć uwagę na to, jak dostosowuje się do różnych pozycji ciała.

 

3. ZASADY DOBREGO SNU - Odpowiednia temperatura – klucz do relaksującego snu

Najlepsza temperatura dla snu balansuje pomiędzy 16. a 19. stopni Celsjusza. I choć wiele osób może powiedzieć, że sprawa jest oczywista, aż 83 proc. społeczeństwa śpi w zbyt ciepłych lub zbyt chłodnych pomieszczeniach, przez co temperatura ciała jest nieprawidłowa. Sprawa wydaje się błaha, prawda? Niestety w kwestii snu jest kluczowa. Zwróć na to uwagę szczególnie w okresie grzewczym, a przed snem przewietrz mieszkanie – nawet, gdy na dworze jest bardzo zimno.

4. ZASADY DOBREGO SNU - Włącz tryb „offline”

Prawidłowa higiena snu zakłada, że przynajmniej godzinę przed zaśnięciem powinniśmy zrezygnować z przeglądania telefonu lub oglądania telewizora. Ekspozycja na niebieskie światło hamuje uwalnianie się melatoniny – hormonu regulującego rytm dobowy -  i tym samym wpływa na trudności w zasypianiu.

 

5. ZASADY DOBREGO SNU - Ogranicz spożycie alkoholu

Lampka wina przed snem? Choć brzmi to nieszkodliwie, w rzeczywistości nasz organizm zapłaci za nią ogromną cenę. Ze względu na to, że alkohol jest środkiem depresyjnym, może mieć znaczący wpływ na jakość naszego snu.

- Ze względu na działanie uspakajające alkohol może sprawić, że poczujemy się senni, ale nie dajcie się zwieść. Jego działanie wpływa na zmianę fazy snu, opóźniając cykl REM. Często prowadzi to do koncepcji zwanej „odbiciem REM”, która natomiast może doprowadzić do częstego budzenia się w ciągu nocy – dodaje dr Peter Polos.

Czy to oznacza, że powinniśmy całkiem zrezygnować z alkoholu? Nie. W rozsądnych ilościach wszystko jest dla ludzi. Warto natomiast zdawać sobie sprawę z tego, że czasami nawet jedna lampka wina może wpłynąć na to, jak będziemy się czuli następnego dnia.

A jakie są wasze sposoby na to, by wczesne poranki nie były tak uciążliwe?