Rekordy Guinnessa - najdłuższy pociąg pasażerski świata
Koleje Retyckie, szwajcarski operator połączeń regionalnych, uczcił z niezwykłym przytupem 175-lecie istnienia kolei w całym kraju. W sobotę 29 października przewoźnik wykonał udany przejazd najdłuższym składem pasażerskiej kolejki wąskotorowej na świecie i tym samym na stałe wpisał się do Księgi Rekordów Guinnessa.
Pociąg-rekordzista miał łącznie 1 906 metrów długości i 4 550 miejsc siedzących rozlokowanych w stu wagonach ciągniętych przez cztery lokomotywy typu Capricorn. Łączna waga składu wynosiła 2 990 ton. Do jego obsługi i zabezpieczenia potrzebnych było z kolei aż siedmiu maszynistów i dwudziestu jeden techników.
Podczas rekordowego przejazdu pociąg pokonał malowniczą trasę górską wpisaną na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, wiodącą od położonego w kantonie Gryzonia miasta Preda do oddalonej o 25 km miejscowości Alvaneu przy rzece Albula. Po drodze kolejka minęła 22 tunele oraz 48 mostów, w tym słynne Landwasser Viaduct (142 metry długości, 65 metrów wysokości) oraz Greifenstein Tunnel (698 metrów długości).
Polecamy
Rekordowa podróż trwała około godzinę i na całym dystansie utrzymywano prędkość od 30 do 35 km/h. Podczas próby skład wygenerował 4 tys. kWh energii elektrycznej z procesu rekuperacji, a łączna amplituda wysokości między początkiem trasy a jej końcem wynosiła 789 metrów (Preda – 1788 m n.p.m.; Alvaneu – 999 m n.p.m.).
– Po tygodniach intensywnych przygotowań cieszymy się, że udało nam się osiągnąć ten rekord. Nie tylko byliśmy świadkami wspaniałego festiwalu kolejowego, ale także dzięki naszym partnerom, sponsorom i niezwykle oddanemu zespołowi mogliśmy zaprezentować się na całym świecie jako fascynująca i innowacyjna kolej górska – skomentował tuż po zakończeniu przejazdu Renato Fasciati, dyrektor Kolei Retyckich.
Rekordową próbę obserwowało ponad 3 tys. widzów ze specjalnie wybudowanej do tego celu trybuny. W pociągu znajdowało się natomiast 150 pasażerów i pasażerek. Cała trasa została wyłączona z użytku w dniu bicia rekordu, 30 października ruch lokalnych kolei wrócił do normy.