Świadomy sen – co to?

Noce bywają różne. Czasami sny stają się cudowną wycieczką w świat marzeń i oderwaniem od rzeczywistości. Kiedy indziej jednak zapadamy się w mroczną rzeczywistość, która sprawia, że chcemy się obudzić jak najszybciej – a co gdyby posiadać moc panowania nad snami?

Reklama

Świadome śnienie można rozumieć dosłownie jako umiejętność rozpoznania tego, że właśnie jesteśmy we śnie. Człowiek, który opanuje tę sztukę, potrafi przejmować narrację nad tym, co się wydarzy we śnie i sterować rzeczywistością stworzoną przez umysł.

Specjaliści łączą świadomy sen z metapoznaniem, terminem nazywającym rozumienie swoich procesów myślowych. Liczne badania sugerują, że świadome śnienie i metapoznanie mają podobne systemy neuronowe. Oznacza to, że osoby, które potrafią zarządzać swoim sposobem myślenia, mogą być mniej podatne na tzw. nieświadomy sen.

Nieświadomy i świadomy sen

Nieświadomy sen jest jednym z najbardziej powszechnych zjawisk wśród społeczeństwa. Rozpoznajemy go po tym, że nie jesteśmy świadomi swojego snu aż do momentu przebudzenia. Świadomy sen natomiast to aktywne rozpoznawanie rzeczywistości ponadrealnej, nawet w momencie jej trwania.

Szacuje się, że jedynie 23 proc. osób posiada umiejętność świadomego śnienia. Co ciekawe, według naukowców to kobiety zwykle szybciej opanowują tę umiejętność, a predyspozycje te maleją wraz z wiekiem. 

No dobrze, ale co zrobić, aby nauczyć się świadomie śnić? Zdaniem ekspertów pomogą nam w tym proste ćwiczenia umysłu.

 

Ćwiczenia na świadomy sen

1. Uśpienie fazy REM

REM to okres, w którym oczy poruszają się szybko w różnych kierunkach, ale nie wysyłają żadnych informacji do mózgu. Aby wydłużyć sen REM, zwiększ ilość wysokiej jakości snu każdej nocy. Można to osiągnąć, pozostawiając sprzęt elektroniczny poza sypialnią, nie spożywając kofeiny późno w ciągu dnia i utrzymując stały harmonogram snu.

2. Pamiętnik snów

Podobno prowadzenie dziennika snów jest bardzo skutecznym narzędziem, jeśli chcemy osiągnąć świadome sny. Ważne jest jednak to, aby rozpocząć zapisywanie tuż po przebudzeniu. Dzięki temu nasz umysł zacznie traktować sny jak rytuał, więc każdej nocy przygotuje się na ich pojawienie.

3. Testowanie rzeczywistości

Ten punkt może wydawać się śmieszny, ale eksperci utrzymują, że jest skuteczny. Polega na upewnianiu się, czy aktualnie jesteśmy w rzeczywistości, czy na jawie za pomocą „szczypania” skóry. Skuteczne jest także wykonanie nagłego ruchu podczas leżenia.