Specjalistka Food&Human Naturion postanowiła zapoznać nas z tajemnicą drogocennych witamin i probiotyków, które doskonale wpasowują się w przedzimowe zapotrzebowania naszych organizmów. Sucha skóra, wypadające włosy, przeziębienia i infekcje? Z pomocą przychodzą odpowiednie składniki odżywcze, lub – jeśli nie ma innej możliwości – suplementy diety. Co powinniście stosować jesienią i zimą?

Reklama

Suplementy na jesień. Witamina D3

Wiele mówi się w ostatnim czasie na temat konieczności suplementowania witaminy D3. Jej głównym źródłem jest synteza skórna, zachodząca w interakcji ze światłem słonecznym. Gdy zaczyna brakować światła, zasoby D3, które dostarczamy poprzez pokarm, przestają wystarczać, a niedobory zaczynają się pogłębiać właśnie w okresie jesienno-zimowym.

Jakie są tego konsekwencje? Spadek nastroju, senność czy uczucie zmęczenia, to tylko jedne z wielu następstw. W okresie od października do kwietnia zaleca się codzienną suplementację witaminy D3 od 800 do 2000 IU.

Suplementy na jesień. Probiotyki

Jesienią nasza odporność zaczyna spadać, dlatego tak ważne jest zadbanie o dobry stan mikroflory jelitowej. Dlaczego? Ponieważ to właśnie w jelitach gromadzi się największa ilość komórek układu odpornościowego. Gdy ich poziom spada, szkodliwe substancje zaczynają przenikać do naszego organizmu, wpływając na pogorszenie samopoczucia oraz odporności.

Zła dieta, stres, antybiotyki czy stany zapalne zmieniają liczebność dobrych bakterii jelitowych. Aby temu zapobiec, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, powinniśmy sięgnąć po probiotykoterapię. Dieta bogata w błonnik oraz codzienne przyjmowanie suplementów probiotycznych to jesienny must have.

Suplementy na jesień. Ekstrakt z melisy

Stres z pewnością nie pomaga nam w codziennym funkcjonowaniu. Do tego coraz krótsze dni, deszcze, złe samopoczucie – wahania nastroju i przygnębienie murowane! W takich sytuacjach najlepiej będzie sięgnąć po ekstrakt z melisy, który poprawia jakość snu, łagodzi objawy stresu i wspomaga funkcje trawienne.

Co ciekawe, okazuje się, że jej drogocenne właściwości wcale nie są wielkim odkryciem. Medycyna tradycyjna sięga po melisę już przeszło dwa tysiące lat.

Suplementy na jesień. Witamina C

Witamina C to jedna z najważniejszych witamin niezbędnych do odpowiedniego funkcjonowania naszego organizmu. Dzięki jej właściwościom możemy uszczelnić naczynia krwionośne i niszczyć wolne rodniki. Jednak suplementacja witaminą C jest tylko dodatkiem, który może wspomagać naszą codzienną dietę. Aby zapewnić sobie jej odpowiednią ilość, musimy zadbać o obecność świeżych warzyw i owoców w posiłkach.

Suplementy na jesień. Kwasy Omega-3

Głównym źródłem kwasów Omega-3 są ryby, owoce morza oraz wodorosty. Mimo to spożycie tej kategorii pokarmów w Polsce nie jest na tyle wysokie, aby mogło utrzymać poziom naszego zapotrzebowania.

W okresie, który naraża nas na spadek odporności i samopoczucia, powinniśmy sięgnąć po kwasy Omega-3 w tabletkach, które poprawią odporność, koncentrację, uśmierzają ból i stymulują pracę mózgu.

 

Pamiętajmy jednak, że suplementy nie powinny zastępować odpowiedniego  odżywiania. Są bowiem tylko dodatkiem do zbilansowanej i wysoko wartościowej diety.