Kultowy aston martin db5 z 1963 r., którym Sean Connery w roli Jamesa Bonda jeździł na planie filmów „Goldfinger” oraz „Thunderball”, zniknął w do dziś niewyjaśnionych okolicznościach ze strzeżonego hangaru lotniska w Boca Raton na Florydzie w 1997 roku. Od tamtego czasu nikt nie widział auta, ani nie wiedział, gdzie ono się znajduje. Aż do teraz.
Zaginiony klasyk znaleziony na Bliskim Wschodzie
Samochód został namierzony dzięki działalności organizacji Art Recovery International, która specjalizuje się w odnajdywaniu zaginionych lub skradzionych dóbr luksusowych. Aston znajdował się w prywatnej kolekcji w nieznanej dokładnie lokalizacji na Bliskim Wschodzie, a jego obecny posiadacz najprawdopodobniej nie wiedział, że stał się właścicielem skradzionego auta. Anonimowy rzeczoznawca potwierdził również, że odnaleziony aston martin to autentyk, a nie jedna z dwóch replik zbudowanych na potrzeby promocyjne lub jako samochód zastępczy na planie filmowym.
Aktualnie Art Recovery International przed podjęciem jakichkolwiek działań daje obecnemu właścicielowi możliwość dobrowolnego udzielenia informacji na temat tego, skąd pozyskał samochód. – Zgodnie z naszą polityką dajemy posiadaczom kradzionych dóbr możliwość naprawienia sytuacji – powiedział serwisowi „The Telegraph” przedstawiciel Art Recovery International Christopher Marinello.
Jeśli to zawiedzie, samochód zostanie najprawdopodobniej odebrany obecnemu właścicielowi przez odpowiednie służby.
Polecamy
Historia legendarnego auta
Losy tego kultowego astona martina sprzed kradzieży są jednak równie ciekawe, co samo jego tajemnicze zaginięcie. Po zakończeniu zdjęć do „Thunderballa” w 1965 r. auto wróciło do kwatery głównej brytyjskiej marki, gdzie zostało przywrócone do stanu fabrycznego tj. zdemontowano wszystkie gadżety, w które samochód Bonda musiał być obowiązkowo wyposażony.
Następnie astona kupił kolekcjoner Gavin Keyzar, który… z powrotem zamontował bondowskie gadżety, po czym sprzedał auto jubilerowi z Utah Richardowi Losee. Ten ostatni przetransportował swój nowy nabytek do Stanów Zjednoczonych i na 15 lat dołączył go do swojej prywatnej kolekcji.
Ostatnim właścicielem astona przed kradzieżą był natomiast Anthony V. Pugliese III, który kupił auto w 1986 r. za ćwierć miliona dolarów. Przez następną dekadę samochód pojawiał się na różnych targach samochodowych i wydarzeniach związanych z Jamesem Bondem. W 1997 r. kultowy aston został skradziony z garażu na Florydzie, a Pugliese otrzymał 4,2 mln dolarów odszkodowania od firmy ubezpieczeniowej.