Kolejny wzrost sprzedaży luksusowych alkoholi

Według nowego raportu Rady ds. Alkoholi Destylowanych sektor luksusowych napojów spirytusowych w trzecim kwartale 2022 roku odnotował kolejny silny wzrost sprzedaży. Powód? Według ekspertów głównym czynnikiem może być inflacja – i nie, to nie jest żadna sprzeczność.

Reklama

Zgodnie z wynikami analizy sprzedaż luksusowego alkoholu w ostatnich miesiącach wzrosła o ponad 15 proc. w porównaniu z tym samym okresem w 2021 roku. I właściwie nie powinno być to dla nikogo zaskakujące, ponieważ w ciągu ostatnich kilku lat wzrost jest jedyną stałą tendencją dla rynku alkoholi. Tylko skąd pomysł, że jest za to odpowiedzialna inflacja?

- Podczas gdy inflacja ogranicza dochody konsumentów, butelka najlepszej jakości alkoholu wciąż pozostaje jeszcze osiągalnym przejawem luksusu, który niekiedy jest jedyną przyjemnością w życiu dorosłych - powiedziała w oświadczeniu Christine LoCascio, szefowa ds. polityki i strategii Rady Destylowanych Alkoholi.

Dodatkowo wzrost popularności domowych barków stał się motorem napędzającym rynek, ale – choć uważa się go za kluczowy – nie jest jedynym czynnikiem, który mógł mieć na to wpływ.

Konsumenci domagają się luksusu?

- Sprzedaż luksusowych alkoholi może napędzać także odrodzenie restauracji i barów po pandemii. Ludzie powrócili do lokali, żądając od nich lepszej jakości trunków. Drinki nie mogą być byle jakie. Mają być topowe – wyjaśnia Christine LoCascio.

W grę wchodzi również wzrost popularności marek premium promowanych przez celebrytów. Ich działania marketingowe związane są przede wszystkim ze stylem życia oraz ideologią „zafunduj sobie”, w której społeczeństwo ma znajdować komfort w mniej wymagających – acz wciąż dosyć kosztownych – przyjemnościach.

Które alkohole zatem można uznać za liderów trzeciego kwartału 2022 roku?

Najpopularniejsze alkohole premium w trzecim kwartale 2022 r

Co ciekawe, wszystkie wymienione wyżej czynniki miały doprowadzić do tego, że tequila powoli wyprzedza popularnością amerykańskiej whisky. Różnica wynosi 43 proc. do 44 proc.

Wzrost sprzedaży o 17 proc. w porównaniu do lat poprzednich odnotowały także marki irlandzkiej whiskey, z kolei 20-procentowy wzrost odnotowali producenci whisky japońskiej.

Według danych The Business Research Company, w latach 2021-2022 rynek alkoholi premium jako całość odnotował roczną stopę wzrostu, która wynosi nieco ponad 9 proc. Obrazując to na zwykłych liczbach, wzrost nastąpił z około 131 miliardów dolarów na 143 miliardy dolarów.