Spectre - pierwszy elektryczny Rolls-Royce w historii
Rolls-Royce zaprezentował swój pierwszy w pełni elektryczny model – Spectre – który stanowi początek nowej ery w dziejach marki. Do 2030 r. brytyjski producent zamierza bowiem zelektryfikować całe portfolio swoich samochodów.
Jednocześnie Spectre reprezentuje zupełnie nową klasę samochodów, Ultraluksusowe Elektryczne Super Coupé – symbol śmiałej przyszłości spod znaku napędu elektrycznego.
– Spectre posiada wszystkie cechy, które stanowią o legendzie marki. Ten niesamowity samochód – stworzony od podstaw jako nasz pierwszy w pełni elektryczny model – jest cichy, potężny i pokazuje jak doskonale Rolls-Royce jest przygotowany do elektrycznej motoryzacji. Spectre jest przede wszystkim Rolls-Royce'em, a dopiero potem samochodem elektrycznym – mówił w oświadczeniu prasowym Torsten Müller-Ötvös, CEO Rolls-Royce Motors.
Polecamy
Rolls-Royce Spectre - design i wnętrze

Podczas prac nad pierwszymi szkicami Spectre zespół kreatywny marki inspirował się konceptami współczesnych jachtów, w szczególności ich prostą i precyzyjną linią, inteligentnym wykorzystaniem refleksów oraz zastosowaniem przewężeń nadających sylwetce dynamizmu.
Spectre posiada najszerszy grill Pantheon spośród wszystkich modeli Rolls-Royce’a, a jego lamelki są wyprofilowane w taki sposób, by cała konstrukcja układała się w jedną płaszczyznę. Wszystko zaprojektowano po to, by poprowadzić powietrze wokół przodu samochodu i wzmocnić efekty aerodynamiczne i wizualne maski.

Wraz z figurką Spirit of Ecstasy, grill wzmacnia także rekordowy współczynnik oporu, którego wartość wynosi jedynie 0,25 cd. To sprawia, że Spectre jest najbardziej aerodynamicznym modelem marki w historii marki.
Wrażenie robi również wnętrze auta, które designem nawiązuje do rozgwieżdżonego nieba. Marka oferuje seryjnie produkowany model Spectre wyposażony w tzw. Starlight Doors, które charakteryzują się 5876 diodami imitującymi gwiazdy.
Polecamy
Rolls-Royce Spectre - konstrukcja

Wrażenie robi jednak nie tylko karoseria i wnętrze pojazdu, ale też cała technologia, która się pod nimi kryje. Rolls-Royce chwali się, że Spectre jest najbardziej usieciowanym modelem w historii. Dzieje się tak za sprawą systemu „Decentralised Intelligence”, który jest w stanie odbierać i procesować więcej informacji z otoczenia niż jakikolwiek inny samochód marki.
Czujniki te sprawdzane były przez inżynierów brytyjskiego producenta podczas rygorystycznego programu jazd testowych obejmującego 2,5 mln km. Ekstremalne testy pozwoliły też dostroić system zawieszenia auta do ery elektryfikacji, a dzięki całej gamie systemów i czujników, nowy Rolls-Royce ma zapewniać charakterystyczne wrażenia z „jazdy na latającym dywanie”.
Zawieszenie jest w stanie m.in. rozłączyć poprzeczne stabilizatory, dzięki czemu każde koło auta może pracować niezależnie, co zapobiega m.in. wstrząsom powstającym, gdy jedna część samochodu napotyka na nierówność na drodze. System umożliwia również redukcję innych niedogodności powodowanych przez braki w nawierzchni.
Polecamy
Rolls-Royce Spectre - osiągi

Ostateczne dane dotyczące mocy, przyspieszenia i zasięgu wciąż są doprecyzowywane, jako że Spectre wchodzi w ostatnią fazę testów, które zakończą się w drugim kwartale 2023 r.
Wstępne dane wskazują jednak na to, że zasięg Spectre wyniesie 520 km, dostępny moment obrotowy wyniesie 900 Nm z napędu o mocy około 585 koni mechanicznych. Szacuje się, że od 0 do 100 km/h auto przyspieszy w 4,5 sekundy.
Zamówienia na Spectre można już składać. Pierwsi klienci otrzymają swoje samochody w IV kwartale 2023. Cenowo model Spectre będzie pozycjonowany pomiędzy Cullinanem a Phantomem.