W 1962 r. Porsche porzuciło swój bardzo kosztowny program udziałów w wyścigach Formuły 1 i postanowiło wrócić do innych sportów motorowych. Reaktywacja zespołu wyścigowego zbiegła się z kolei z opracowaniem najnowszej technologii przez dra Hansa Tomalę, dyrektora technicznego marki.
Tomala zaczął używać materiałów kompozytowych jako głównych elementów konstrukcji nowego typu aut wyścigowych, a dzięki bezpośredniemu przytwierdzeniu silnika i zawieszenia do stalowej konstrukcji, udało mu się zredukować poziom hałasu i wibracji przenoszonych do kabiny pasażerskiej. Tak właśnie narodziło się porsche 904.

Polecamy
Auto Roberta Redforda trafia pod młotek
Oferowany na aukcji model to zarówno część historii marki Porsche, jak historii wyścigów w Ameryce Północnej. By model 904 został dopuszczony do startów przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA), marka musiała przygotować przynajmniej 100 sztuk spełniających wymogi tradycyjnego ruchu drogowego. Ostatecznie na rynku pojawiło się 110 egzemplarzy, a ten oferowany przez Bohnams jest drugim 904 GTS dostarczonym prywatnemu klientowi poza głównym programem prac.
I tak się składa, że owym klientem był sam Robert Redford. Legendarny aktor otrzymał swoje porsche jako nowe w 1964 r., ale auto jeszcze przez rok brało udział w wyścigach w zespole Otto Zipper Precision Motor Cars. Później Redford trzymał samochód w swoim garażu jeszcze przez prawie dekadę, zanim sprzedał go do belgijskiej kolekcji.

Ten konkretny egzemplarz 904 GTS został wyposażony w silnik Type 587/3 Carrera o łącznej mocy około 175 KM. Dotychczasowi właściciele zachowali oryginalne nadwozie, podwozie oraz zawieszenie, a cała historia pojazdu została dobrze udokumentowana, co czyni go niezwykle rzadkim i pożądanym egzemplarzem. To głównie dlatego wartość samochodu szacowana jest na 1,3-1,5 mln euro, choć niewykluczone, że kwoty te zostaną znacząco przebite.