Bombardier Global 8000 najprawdopodobniej przejmie koronę króla prywatnych odrzutowców, gdy oficjalnie wejdzie do użytku w 2025 r. Maszyna w założeniach będzie dysponować oszałamiająco dużym zasięgiem wynoszącym 8 tys. mil morskich (stąd nazwa), co w przeliczeniu wynosi około 14,8 tys. km.

Reklama

Jednocześnie odrzutowiec rozwinie prędkość maksymalną na poziomie mach 0,94, czyli około 1150 km/h, co z miejsca uczyni go najszybszym prywatnym samolotem na świecie. Kanadyjski producent twierdzi nawet, że Global 8000 będzie najszybszą cywilną maszyną od czasów legendarnego Concorde'a.

Bombardier Global 8000 – odrzutowiec nowej ery

Global 8000 jest bezpośrednim następcą Bombardiera Global 7500, który niedawno przebił magiczną liczbę stu zamówionych egzemplarzy. Obie maszyny bazują na podobnej konstrukcji, z tym że silniki najnowszego modelu zostały zmodyfikowane tak, by zwiększyć prędkość samolotu oraz wydłużyć jego zasięg do pełnych 8 tys. mil (Global 7500 dysponował zasięgiem 7,7 tys. mil morskich – red.).

– Global 8000 wynosi na wyższy poziom wszystkie niesamowite cechy samolotu Global 7500, dostarczając klientom flagowy odrzutowiec nowej ery – wychwalał najnowszą konstrukcję Éric Martel, dyrektor zarządzający marki Bombardier.

Kabina pasażerska samolotu Bombardier Global 8000/fot. Bombardier Kabina pasażerska samolotu Bombardier Global 8000/fot. Bombardier

Kanadyjski producent dodaje na swojej stronie internetowej, że zwiększone prędkość i zasięg możliwe są dzięki zastosowaniu technologii Smooth Flex Wing, która umożliwia osiągnięcie niezwykłej aerodynamiki maszyny przy jednoczesnym zmniejszeniu grubości jej skrzydeł. Rozwiązanie to ma jednocześnie zwiększać komfort lotu i jego „gładkość”.

Komfort to zresztą główny cel przyświecający Bombardierowi przy projekcie Global 8000. Maszyna wyposażona będzie w cztery osobne pomieszczenia dla pasażerów, dużą kuchnię, garderobę, sześciomiejscową przestrzeń konferencyjno-jadalną oraz toaletę z pełnowymiarowym prysznicem.

Przestrzeń pasażerska w Bombardierze Global 8000/fot. Bombardier Przestrzeń pasażerska w Bombardierze Global 8000/fot. Bombardier

Na pokładzie znajdą się też nowoczesne „antygrawitacyjne” siedzenia autorskiego projektu Bombardiera, które według samego producenta są pierwszą od 30 lat innowacją w dziedzinie foteli samolotowych. Éric Martel zaznaczył także podczas konferencji prasowej, że obecni właściciele Global 7500 będą mogli zmodernizować swoje samoloty tak, by uzyskać tę samą prędkość i zasięg, co w nowym modelu.

Cena bazowa Bombardiera Global 8000 wyniesie 78 mln dolarów. Maszyna po wejściu do użytku w 2025 r. zastąpi na dobre model Global 7500, którego produkcja zostanie wstrzymana.