Słuchanie podcastów a zaangażowanie społeczne

Czy podcasty to zwykła rozrywka? Okazuje się, że nie. Najnowsze badania wykazały, że ich słuchacze odznaczają się większym zaangażowaniem społecznym, niż inni. Ma to związek z potrzebą informacyjną i ciekawością świata.

Reklama

W badaniach Queensland University of Technology wzięło udział trzysta osób w różnym wieku. Każda z nich otrzymała kwestionariusz, na podstawie którego ustalono czynniki osobowościowe tzw. „wielkiej piątki”, czyli ciekawości, potrzeby poznania, potrzeby przynależności, wieku oraz płci. Pytania dotyczyły także aspektów dotyczących samych podcastów, w tym formatów, ustawień i urządzeń, na których słuchane są podcasty. 

Po wnikliwych analizach stwierdzono, że ludzie, którzy częściej sięgają po podcasty, mają większe potrzeby poznawcze, a także wykazują większą  ciekawość świata – ale to nie wszystko...

Social media a podcasty

Drugim wnioskiem wynikającym z analizy kwestionariuszy jest aspekt neurotyczności, która opiera się na silnym niezrównoważeniu emocjonalnym, niskiej odporności na stres czy skłonności do popadania w stany lękowe.

Jak się okazało, ankietowani, którzy stronili od podcastów, wykazywali większą ilość cech typowych dla neurotyków. Co więcej, badacze stwierdzili także, że osoby te znacznie częściej zagłębiały się w świat social mediów do tego stopnia, że ocierało się to już o uzależnienie od smartfonów.

-  Ci, którzy słuchają podcastów, mają większe potrzeby zdobywania informacji. Odkrycia te są zgodne z wcześniejszymi badaniami, które wykazały, że otwartość i ciekawość były powiązane z wykorzystaniem innych nowych technologii i korzystaniem z platform internetowych do celów informacyjnych – piszą badacze w „Plos One”.

Eksperyment przeprowadzony przez naukowców jest jednocześnie dowodem na to, że należy odróżniać podcasty od innych social mediów, które skupiają się przede wszystkim na potrzebie przynależności, a nie na chęci zdobywania informacji.