Lubisz słuchać podcastów? Naukowcy mają dla Ciebie dobrą wiadomość!

Mniej neurotyczni i ciekawsi świata - tacy są ludzie, którzy często słuchają podcastów. Dowiedli tego naukowcy z Queensland University of Technology. Eksperyment przeprowadzony na trzystu osobach wykazał, że podcasty mogą mieć więcej wspólnego z naszą osobowością, niż mogłoby się wydawać.
Słuchanie podcastów a zaangażowanie społeczne
Czy podcasty to zwykła rozrywka? Okazuje się, że nie. Najnowsze badania wykazały, że ich słuchacze odznaczają się większym zaangażowaniem społecznym, niż inni. Ma to związek z potrzebą informacyjną i ciekawością świata.
W badaniach Queensland University of Technology wzięło udział trzysta osób w różnym wieku. Każda z nich otrzymała kwestionariusz, na podstawie którego ustalono czynniki osobowościowe tzw. „wielkiej piątki”, czyli ciekawości, potrzeby poznania, potrzeby przynależności, wieku oraz płci. Pytania dotyczyły także aspektów dotyczących samych podcastów, w tym formatów, ustawień i urządzeń, na których słuchane są podcasty.
Po wnikliwych analizach stwierdzono, że ludzie, którzy częściej sięgają po podcasty, mają większe potrzeby poznawcze, a także wykazują większą ciekawość świata – ale to nie wszystko...
Polecamy
Social media a podcasty
Drugim wnioskiem wynikającym z analizy kwestionariuszy jest aspekt neurotyczności, która opiera się na silnym niezrównoważeniu emocjonalnym, niskiej odporności na stres czy skłonności do popadania w stany lękowe.
Jak się okazało, ankietowani, którzy stronili od podcastów, wykazywali większą ilość cech typowych dla neurotyków. Co więcej, badacze stwierdzili także, że osoby te znacznie częściej zagłębiały się w świat social mediów do tego stopnia, że ocierało się to już o uzależnienie od smartfonów.
- Ci, którzy słuchają podcastów, mają większe potrzeby zdobywania informacji. Odkrycia te są zgodne z wcześniejszymi badaniami, które wykazały, że otwartość i ciekawość były powiązane z wykorzystaniem innych nowych technologii i korzystaniem z platform internetowych do celów informacyjnych – piszą badacze w „Plos One”.
Eksperyment przeprowadzony przez naukowców jest jednocześnie dowodem na to, że należy odróżniać podcasty od innych social mediów, które skupiają się przede wszystkim na potrzebie przynależności, a nie na chęci zdobywania informacji.
Polecamy
Polecamy
Popularne
- 1 Egipt: Archeolodzy odkryli najstarszą i "najlepiej skompletowaną" mumię świata. Ma 4300 lat!
- 2 Pełnia Księżyca w lutym 2023 otworzy nas na miłość. Księżycowy horoskop dla wszystkich znaków zodiaku
- 3 Podhalańska osada wyróżniona w prestiżowym konkursie! To najlepsza inwestycja Europy
- 4 Zielona kometa 2023 właśnie mija Ziemię. Taka okazja trafia się raz na 50 tysięcy lat!
- 5 Niebezpieczne związki w kosmetykach. Eksperci chcą zbadać 24 substancje, a zaczną od kremów z filtrem UV
Zajrzyj na nasz inspirujący profil na Instagramie
Najnowsze

Dlaczego czekolada jest taka pyszna? Naukowcy znaleźli odpowiedź!

Pełnia Księżyca w lutym 2023 otworzy nas na miłość. Księżycowy horoskop dla wszystkich znaków zodiaku

"Titanic" powraca do kin! Co wiemy o nowej wersji filmowego hitu?

Paco Rabanne nie żyje. Kim był „enfant terrible” francuskiej mody?
