Rekord na rynku starych samochodów 

Niemal 2,5 miliona złotych (460 tys. funtów) – tyle za jaguara xj220 z 1993 roku w kolorze „monza red” zapłacił jego nowy właściciel podczas tegorocznej aukcji organizowanej przez Bohnams na wspomnianym festiwalu. Tym samym ten konkretny egzemplarz stał się najdroższym jaguarem xj220 kiedykolwiek sprzedanym na aukcji.

Reklama

Jaguar xj220 / Bonhams Jaguar xj220 / Bonhams

Stan auta w momencie wystawienia na sprzedaż był opisywany jako „idealny”. Pierwszy właściciel przechowywał swojego jaguara przez wiele lat w szczelnym pomieszczeniu odpornym na działanie wilgoci, dzięki czemu karoseria nie ma na sobie żadnych śladów rdzy. Z kolei drugi właściciel przeprowadził gruntowny serwis oraz remont silnika w roku 2019. Trudno jednak powiedzieć, czy ten ostatni zabieg był konieczny, ponieważ całkowity przebieg tego niemal trzydziestoletniego auta wynosi zaledwie 620 kilometrów. Perfekcyjny stan samochodu to jednak nie wszystko. Jego ogromna wartość kolekcjonerska ma związek z przewrotną historią modelu.

Jaguar xj220 / Bonhams Jaguar xj220 / Bonhams

Jaguar xj220 - mimowolny klasyk

Zaprezentowany po raz pierwszy w 1988 roku projekt jaguara xj220 na papierze miał wszystko, by podbić serca fanów motoryzacji – smukłą, futurystyczną sylwetkę, drzwi otwierane ku górze, silnik V12 i prędkość maksymalną wynoszącą 220 mil na godzinę (od czego zresztą auto wzięło swoją nazwę).

Tyle że gdy pierwsze egzemplarze zjeżdżały z taśmy montażowej w 1992 roku, prawie żadna z tych obietnic nie została spełniona. Widlastą dwunastkę zastąpiono mniejszym i lżejszym silnikiem V6, drzwi otwierały się klasycznie i de facto nigdy nikomu nie udało się osiągnąć w tym aucie docelowej prędkości 220 m/h. I choć xj220 był i tak niesamowicie szybki (jego realna prędkość maksymalna to około 217 m/h), a ekstrawagancki wygląd pokazany na pierwszych projektach w zasadzie się nie zmienił, to ówcześni konsumenci stracili wszelkie zainteresowanie brytyjskim super samochodem.

Jaguar xj220 / Bonhams Jaguar xj220 / Bonhams

Wyniki sprzedażowe okazały się więc spektakularną klapą. W latach 1992-94 Jaguar wyprodukował i sprzedał… niecałe 300 egzemplarzy, po czym bardzo szybko wycofał model ze swojej oferty. Tym samym marka całkowicie wbrew własnej woli powieliła strategię współczesnych producentów super samochodów, sprawiając, że xj220 mimowolnie stał się bardzo rzadkim i bardzo trudno dostępnym autem.

Jaguar xj220 / Bonhams Jaguar xj220 / Bonhams

Przez następne kilkanaście lat istniejące egzemplarze funkcjonowały w relatywnym zapomnieniu, a ich rynkowa wartość nie była przesadnie wysoka. Dopiero niedawno na fali nostalgii za szalonymi latami 90. ceny jaguara xj220 poszybowały w górę, a auto wreszcie zyskało należny mu status najntisowej ikony stylu i motoryzacyjnej legendy. Choć tak naprawdę było nią od samego początku, fani motoryzacji musieli jedynie dojrzeć na tyle, by to dostrzec.