Według Agencji ds. Żywności i Leków (FDA) czterech na pięciu Amerykanów pije kawę każdego dnia. W Polsce sytuacja ma się dokładnie tak samo – zgodnie z danymi Biostatu po przynajmniej jedną filiżankę małej czarnej codziennie sięga 80 proc. badanych. Wiele osób nie wyobraża sobie zresztą poranka bez dawki kofeiny przyjmowanej w postaci kawy czy napoju energetycznego i to właśnie ta substancja jest głównym źródłem pobudzenia przez resztę dnia. Niestety okazuje się, że nie jest ona całkowicie pozbawiona ryzyka.

Reklama

Czy kawa (kofeina) jest zdrowa? 

Według badań opublikowanych w Mayo Clinic dzienna dawka kofeiny, która jest bezpieczna dla zdrowia człowieka, wynosi 400 miligramów. Jest to ekwiwalent czterech filiżanek kawy lub dziesięciu puszek słodzonego napoju gazowanego. Nie tak dużo, niemniej według wspomnianych statystyk mało kto zbliża się do tych liczb – większość badanych spożywa bowiem od 2 do 3 filiżanek kawy dziennie.

I to dobrze, ponieważ według Franka Chu z Departamentu Odżywiania Uniwersytetu Harvarda umiarkowane ilości kawy mają pozytywny wpływ na zdrowie. Mogą m.in. zapobiegać cukrzycy typu drugiego, nowotworom wątroby, chorobie Parkinsona i problemom sercowym.

Problemy pojawiają się po przekroczeniu zdrowych norm, czyli powyżej czterech-pięciu filiżanek kawy dziennie. Taka ilość może wiązać się z wystąpieniem bólów głowy, zmęczenia, problemów z koncentracją, spadku motywacji, rozdrażnienia, bezsenności, a także stanów lękowych. Michael Pollan w swojej książce „This Is Your Mind on Plants: Opium-Caffeine-Mescaline” wskazuje nawet, że nadmierne spożycie kofeiny ma związek ze wzrostem odsetka samobójstw.

Ile kawy dziennie można wypić? Słodkie napoje pogarszają sytuację

Oczywiście wszystkie powyższe problemy mogą wystąpić pod warunkiem, że pija się tylko czarną kawę. Gdy doda się do niej mleko, śmietankę i cukier lub – co jeszcze gorsze – zastąpi np. słodzonymi napojami gazowanymi, wówczas należy doliczyć kolejne zagrożenia dla zdrowia. Przykładowo – jedna puszka coli zawiera 39 gramów lub dziesięć łyżeczek cukru, czyli ok. 80 proc. dziennego zapotrzebowania człowieka. Regularne przekraczanie tego limitu sieje spustoszenie w organizmie i prowadzi do otyłości, cukrzycy drugiego stopnia i wielu innych schorzeń.

Zgodnie z radami naukowców polecamy więc rozsądnie dobierać źródło i wielkość swojej dziennej dawki kofeiny. Najlepiej ograniczyć się do 2-3 małych czarnych dziennie.