Greenwashing - nowe formy

Do greenwashingu posuwają się najczęściej korporacje o dużym budżecie marketingowym. Wśród nich znajdziemy firmy kosmetyczne, odzieżowe i koncerny naftowe. Okazuje się, że wielkie przedsiębiorstwa, aby ukryć swoją działalność, nie do końca zgodna z założeniami zrównoważonego rozwoju, posuwają się do coraz bardziej ‘’wyrafinowanych’’ metod greenwashingu.

Reklama

Think tank Planet Tracker – organizacja o charakterze non-profit – w swoim raporcie finansowym wyróżnił nowe formy greenwashingu. Organizacja przyznała, że podejmowane przez wielkie korporacje działania wchodzące w zakres greenwashingu są coraz bardziej wyrafinowane.



Oto sześć nowych pojęć określających praktyki stosowania greenwashingu:

Greencrowding  

Ta metoda opiera się na ukrywaniu się w tłumie. Chodzi o to aby być najwolniejszym członkiem w grupie – każda z firm biorąca udział we wdrożeniu rozwiązań z zakresu zrównoważonego rozwoju środowiska będzie to robiła w trochę innym tempie. Istnieją natomiast korporacje, które będą z tym rozwiązaniami zwlekać jak najdłużej się da, a będąc w licznej grupie czują się bezpiecznie.

Greenlighting

Ten sposób polega na podkreślaniu ekologicznych cech reklamowanych produktów, nawet tych najdrobniejszych. Unaoczniając pozytywne aspekty produktów, korporacje chcą odwrócić uwagę od swoich działań, które mają szkodliwy wpływ na środowisko.

Greenshifting

Greenshifting to technika, która polega na sugerowaniu konsumentom, że to oni w jakiś sposób stanowią problem i to ich wina, że naturalne środowisko jest zagrożone. Przykładem takiego działania jest kampania jednej ze stacji benzynowych zachęcająca do poznania swojego śladu węglowego za pomocą ‘’kalkulatora śladu węglowego’’. Jak twierdzi stacja benzynowa ,,Pierwszym krokiem do ograniczenia emisji dwutlenku węgla, jest wiedzieć na czym stoisz’’.

Greenlabeling

Za pomocą tej praktyki firmy sugerują, że ich działania i tworzone produkty są coraz bardziej zgodne z naturą. Jednak po przeanalizowaniu działalności takich firm, nie da się tego udowodnić.

Takie korporacje często zapewniają, że formuły nowych produktów są zdecydowanie bardziej zrównoważone niż poprzednie, ale niestety okazuje się, że to jedynie hasła marketingowe.

 

Greenrising

Ta metoda odnosi się do firm, które regularnie zmieniają swoje ESG ( Environment, Social Responsibility and Governance) – tzn. zestaw standardów mierzących wpływ firmy na środowisko, społeczeństwo oraz jej przejrzystość i odpowiedzialność. Wiele korporacji zmienia swoje ESG zanim poprzednie zostanie osiągnięte. Planet Tracker jako przykład podaje jeden z największych koncernów świata – Coca Colę. W latach 2020-2022 firma obniżyła swój cel wykorzystania materiałów opakowaniowych pochodzących z recyklingu z 50 procent do 2030 roku do 25 procent.

Greenhushing

Greenhushing ma miejsce, gdy firmy celowo decydują się na zaniżanie lub ukrywanie swoich poświadczeń ekologicznych lub ESG, aby uniknąć kontroli inwestorów. Z raportu South Pole wynika, że spośród 1200 ankietowanych prywatnych firm, które są uważane za światowych liderów klimatycznych, prawie jedna czwarta nie publikowała swoich osiągnięć ekologicznych.