Kawa z kakao, czyli turbo energia dla mózgu 

Jesienią zwykle czujemy silną potrzebę przebywania w otoczeniu silnych aromatów. Zapalamy świeczki, które pachną sosnowym lasem, przygotowujemy ciepłe cynamonki i pijemy korzenną kawę. W tym roku jednak, jeśli chodzi o tę ostatnią kwestię, dietetycy polecają zamienić kaloryczną Pumpkin Spice Latte na pełną korzyści zdrowotnych kawę z kakao. Tylko dlaczego właściwie ich zdaniem warto to zrobić?

Reklama

O drogocennych właściwościach kawy słyszeliśmy już wiele razy. Lekarze uważają, że spożywana w rozsądnych ilościach może obniżać poziom cukru we krwi, poprawiać krążenie krwi, chronić przed chorobą Parkinsona czy depresją.

Można by powiedzieć zatem, że kawa sama w sobie jest prawdziwą bombą antyoksydantów, więc teoretycznie nie potrzebuje żadnego cudownego dodatku, który poprawi jej wydajność w tej kwestii.

Okazuje się jednak, że gdy dodamy do niej odrobinę kakao, możemy liczyć na znacznie więcej, zwłaszcza jeśli chodzi o lepszą kondycję zdrowia psychicznego.

 

Zobacz także: 

 

Czekolada o poprawa nastroju

Nie przez przypadek niektórzy z nas w chwilach smutku sięgają po czekoladę. Zawarte w niej kakao łagodzi stres, co udowodniły badania opublikowane w magazynie „Psychiatric Times”.

Zgodnie z ich wynikami osoby, które regularnie spożywały ciemną czekoladę lub sproszkowane kakao, wykazywały mniejsze objawy stanów depresyjnych, niż te, które od niej stroniły.

I nic dziwnego – ludzki organizm wie, czego potrzebuje, a kakao to jedno z najbogatszych źródeł polifenoli i flawonoli, a ponadto zawiera cynk, żelazo i selen.

Teraz wyobraźcie sobie, co dzieje się, gdy połączymy wszystkie zdrowotne właściwości kawy z właściwościami kakao...

 

Kawa z dodatkiem kakao – korzyści zdrowotne

O właściwościach, jakie niesie za sobą połączenie kawy z kakao, pisali naukowcy z Clarkson University i University of Georgia, którzy przeprowadzili pewne badanie na czterech grupach osób.

Pierwsza grupa każdego dnia otrzymywała napój jedynie na bazie kakao, druga jedynie na bazie kawy, trzecia na bazie kawy i kakao, a czwarta na bazie kawy z dodatkiem słodzonej mieszanki kakaopodobnej.

Zgodnie z wynikami eksperymentu osoby, które codziennie spożywały kawę połączoną z kakao, wykazywały niższy poziom niepokoju, niższy wskaźnik stresu, zwiększoną koncentrację i znacznie lepszą kondycję zdrowotną organizmu w porównaniu z wszystkimi innymi grupami.

Oznacza to, że właściwości zawarte w kawie i kakao po prostu się połączyły, a nie - jak przewidywano – wykluczyły się wzajemnie.

 

Przepis na jesienną kawę z kakao - jak przygotować?

Przepis na kawę z dodatkiem kakao nie jest ani skomplikowany. Po prostu po zaparzeniu filiżanki czarnej kawy dodajemy do niej półtorej łyżeczki kakao lub kostkę gorzkiej czekolady. To wszystko.

Ważną rolę odgrywa w tym wypadku raczej jakość wykorzystywanych produktów. Pamiętajmy, że optymalne korzyści zdrowotne może zapewnić nam jedynie taka czekolada, która zawiera co najmniej 70 proc. kakao, lub prawdziwe kakao 100 proc., a nie granulowane wyroby kakaopodobne.

Aby jednak dodać do napoju iście jesiennych klimatów, zawsze możemy sięgnąć po odrobinę cynamonu, kardamonu bądź goździków. Dopuszczalna jest także niewielka ilość mleka

 

Spodobał Ci się Well.pl? Zapraszamy na nasze konto na Instagram, gdzie znajdziesz wiele ciekawych inspiracji: