Jak być dobrym szefem? 

Jeśli jesteś szefem, zdajesz sobie sprawę z tego że Twoja postawa i umiejętności wpływają na Twój zespół, na jego efektywność, atmosferę, na indywidualne zaangażowanie poszczególnych osób w zespole oraz na wynik całej firmy. Zatem, jakie cechy powinien posiadać dobry menadżer, który prowadzi swój zespół tak, aby osiągał sukcesy i nieprzeciętne wyniki ?

Reklama

Jakie umiejętności sprawiają, że zespół będzie patrzy na Ciebie nie tylko jak na swojego przełożonego ale też na mentora i charyzmatycznego lidera? Budowanie postawy wymaga zaangażowania, przyjrzenia się sobie, swojemu stylowi zarządzania a przede wszystkim odpowiedzi na pytanie: Jakim menagerem dla swojego zespołu chcę być ? 

Warto przyjrzeć się sobie i poświęcić czas na budowanie odpowiedzialnego zespołu poprzez dobre jego zarzadzanie. Bo od postawy przywódcy i tego, jakim jest szefem, zależy sukces każdego zespołu.

Sprawdź, jakie cechy wyróżniają menadżera, który świadomie zarządza swoimi ludźmi i odnosi z nimi sukcesy. Oto dekalog dobrego szefa! 

1. SZACUNEK

Szacunek to podstawa. Mówi się, że dyrektorem się bywa, a człowiekiem się jest. Bez względu na Twoją pozycję, rolę w organizacji powinieneś zadbać o to, aby do każdej osoby, z którą współpracujesz ( bez względu na jej staż, stanowisko, doświadczenie ) wracać się z należytym szacunkiem. Z „drabiny kariery” zawsze można spaść a ludzie pamiętają, jak ich traktowałeś.

 2. ZAUFANIE

Zaufanie to kolejna ważna cecha, którą powinien posiadać dobry szef. Bez zaufania nie da się stworzyć dobrego zespołu. Zespól to drużyna , która ma wspólny cel, każdy ma swoja rolę i obowiązki do wypełnienia, ale wszyscy grają do jednej bramki.  Jeśli ufasz pracownikom, a oni ufają Tobie, jesteście wygrani.

3. ŚWIADOMOŚĆ

Dobry menadżer zna siebie i swój zespół - mocne strony każdej osoby w zespole, ich talenty i predyspozycje. Znajomość potencjału pracowników pozwala nie tylko dobrze dopasować  obowiązki i zadania każdej osobie, ale też umożliwia im kreatywny rozwój. A dbanie o rozwój pracownika jest obowiązkiem każdego menagera.

 4. UMIEJĘTNOŚĆ SŁUCHANIA

Słuchaj, co mają do powiedzenia inni. Szefowanie to nie wydawanie rozkazów i poleceń. To aktywne słuchanie tego, co ma do powiedzenia każdy z członków zespołu. To oni mają często najlepsze rozwiązania, pomysły i usprawnienia. To oni są skarbnicą wiedzy - wystarczy ich pytać, wyrażać zainteresowanie i słuchać. Daj każdemu możliwość wyrażania swojej opinii, rób burze mózgów – pobudza to kreatywność, wzmacnia motywacje i efektywność, a także integruje zespół.

5. JASNY KOMUNIKAT I SPRAWNY PRZEPŁYW INFORMACJI

Dobry menadżer to taki, który w sposób klarowny i konkretny przekazuje informacje. Posługuje się faktami, a nie domysłami, a także często daje feedback. Przekazywane przez Ciebie informacje powinny być uporządkowane i precyzyjne, tak aby każdy pracownik wiedział, czego od niego oczekujesz i co ma robić.  Chaos informacyjny oraz domysły są pierwszym krokiem do  zdezorientowania, stresu, a co za tym idzie, spadku motywacji i efektywności pracowników.

6. OPANOWANIE

Kontrolowanie emocji nawet w najbardziej ekstremalnych sytuacjach jest cechą, którą szef powinien mieć dobrze opanowaną. Jeśli chcesz mieć autorytet, musisz pozbyć się niekontrolowanych wybuchów, płaczów, szałów i krzyków. Brak stabilności emocjonalnej powoduje , że ludzie będą bali się przychodzić do Ciebie z „trudnymi” sprawami, a także stracą do Ciebie szacunek i zaufanie.

7. CZUJNOŚĆ

Bądź uważny na wszystko, co dzieje się w zespole, patrz jaka jest atmosfera, relacje między jego członkami, jakie są „punkty zapalne” - taka czujność pozwala na szybką reakcję w razie potencjalnych konfliktu. Pamiętaj, że więzy łączące poszczególnych pracowników to z jednej strony potencjał, a z drugiej zagrożenie. Dlatego planuj pracę zespołu nie tylko na podstawie kompetencji pracowników, ale także relacji występujących w zespole.

8. SZCZEROŚĆ

Jeśli masz zaufanie zespołu, ich pewność co do tego, że jesteś po ich stronie, że gracie do jednej bramki oraz tego, że nie będziesz robił nic przeciwko nim i nie wykorzystasz ich w żaden sposób, to masz miejsce na szczerość i otwartość. Pamiętaj, że najgorsze co może być, to kłamstwa i niespełnione obietnice. Prawda jest bezcenną walutą dzisiejszych czasów.

9. UMIEJĘTNOŚĆ DAWANIA FEEDBACKU

Częsta i regularna informacja zwrotna pomaga nie tylko zrozumieć to co się dzieje w zespole, ale przede wszystkim pomaga pracownikom w osiąganiu ich celów. Bądź mentorem i na każdym kroku wspieraj zespół w rozwoju i sukcesie, zarówno tym indywidualnym jak i grupowym. Twoi pracownicy docenią to i wynagrodzą w postaci dobrze wykonanej pracy.

10. ZAANGAŻOWANIE

Jeśli Ty jesteś zaangażowany w swoją pracę, zależy Ci na niej, to z pewnością Twoja postawa będzie zaraźliwa. Optymistyczne podejście, skupianie się na pozytywach, na rozwiązaniach a nie na trudnościach i problemach daje również poczucie bezpieczeństwa i sprawstwa.

Jeśli Twoi pracownicy będą widzieli Cię otwartego i nastawionego na działanie, z pewnością ich motywacja będzie rosła a Ty zyskasz jeszcze większy autorytet.

11. BĄDŹ BLISKO 

I na końcu bądź zawsze blisko swojego zespołu. Bądź z nimi a nie obok nich. Pracuj zespołowo. Pokazuj, że taka praca jest bardziej wartościowa od pracy indywidualnej. Doceniaj kreatywne pomysły i rozwiązania. Dawaj przykład. Zachęcaj do działania i rozwoju. Wspieraj w sukcesach. Inspiruj. Dzięki tym cechom i takiej postawie możesz poprowadzić swój zespół naprawdę daleko.

Karolina Rybus-Przeniosło

Karolina Rybus / archiwum prywatne Karolina Rybus / archiwum prywatne

Karolina Rybus-Przeniosło to dyplomowany coach, socjolog, HR business partner. Od ponad 15 lat wspiera kobiety w odkrywaniu prawdy o sobie, samoakceptacji i życia w harmonii. Czerpie z neuronauki i neurobiologii. Angażuje się w inicjatywy wzmacniające samoocenę oraz kształtujące postawę przedsiębiorczości wśród kobiet. Stworzyła ponad 400 projektów rozwojowych i coachingowych dla biznesu i administracji publicznej.

Jest jedną z pierwszych osób w Polsce, która zrobiły międzynarodową certyfikację z narzędzia diagnostycznego PRISM Brain Mapping, które ma szerokie zastosowanie zarówno w obszarze rozwoju osobistego, jak i zawodowego ( bada m.in. nasze wrodzone zdolności, odporność psychiczną, preferowane środowisko pracy, poziom intro i ekstawersji, inteligencję emocjonalną). Wykorzystuje także nurty coachingu intuicyjnego i prawa przyciągania oraz praktyki Soul Body Fusion oraz hipnozy.