Dlaczego pod prysznicem wpadamy na najlepsze pomysły?
Czy zastanawialiście się kiedykolwiek, dlaczego przy wykonywaniu najprostszych czynności, wpadamy na najbardziej kreatywne pomysły? Naukowcy z University of Virginia również zadali sobie to pytanie...
Na łamach czasopisma „Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts” pojawił się artykuł na temat tzw. „efektu prysznica”. To pojęcie, choć brzmi dość zabawnie, wydaje się niezwykle interesujące pod kątem badań.
Jak wspomnieliśmy wcześniej, naukowcy z University of Virginia postanowili sprawdzić, dlaczego pod prysznicem i w czasie innych prostych czynności, nasz mózg wydaje się najbardziej kreatywny.
W tym celu zgromadzili szereg ankietowanych, którzy, co prawda nie brali prysznica w trakcie badań, ale zostali poproszeni o obejrzenie filmu wymagającego od mózgu zaangażowania na podobnym poziomie. Były to produkcje albo bardzo nudne, albo wzruszające.
Następnie, po 45 sekundach od emisji, badacze poprosili uczestników o wymienienie jak największej ilości kreatywnych zastosowań cegły lub spinacza do papieru. Wnioski?
Polecamy
„Efekt prysznica” – najlepszy sposób na kreatywność
Okazuje się, że osoby, które obejrzały te bardziej wzruszające filmy, wpadły na więcej kreatywnych rozwiązań niż te, które podczas seansu odczuwały nudę. To natomiast skłoniło badaczy do wysunięcia pewnej tezy.
- Ograniczenie myśli poprzez wzruszenie, zaangażowanie się w inną sytuację bądź czynność, promuje większą kreatywność w porównaniu ze znudzonym, błądzącym umysłem. Wydaje nam się, że kiedy spacerujemy czy bierzemy prysznic, właściwie nie robimy nic, ale to nie prawda. Mózg jest w tym czasie stymulowany, podobnie jak w przypadku wzruszenia – czytamy w "Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts".
„Efekt prysznica” jest zatem pewnego rodzaju krokiem w tył, który mobilizuje mózg do zrobienia dwóch kroków naprzód. Właśnie dlatego, kiedy mierzymy się z problemem pozornie nie do rozwiązania, powinniśmy odejść od niego i zająć się czymś zupełnie niezwiązanym z nurtującym nas tematem.
- Gdy nie myślimy o rzeczach, które w danym momencie wydają nam się najistotniejsze, wychodzimy poza dotychczasowe założenia. To właśnie dlatego „efekt prysznica” jest tak ważny podczas szukania kreatywnych rozwiązań – piszą naukowcy.
A teraz mała cegiełka od nas: jeśli postanowicie skorzystać z nowego odkrycia naukowców, polecamy dodać do tego metodę uważnego spaceru. Być może dzięki temu nie tylko staniecie się bardziej kreatywni, ale także pozbędziecie się niepotrzebnego stresu.