Coca-Cola, Pepsi i giganci fast food jednak zawieszają swoją działalność w Rosji. Co się zmieniło?

McDonald’s, Pepsi, Coca-Cola, Starbucks, a także Pizza Hut i KFC – wszystkie te firmy ostatecznie zdecydowały się zawiesić swoją działalność w Rosji. Tym samym giganci fast food dołączają do wielu innych amerykańskich korporacji, które wstrzymują prowadzenie swoich biznesów na terenie tego kraju.
Po krytyce ze strony międzynarodowej opinii publicznej oraz nawoływaniach do bojkotu ze strony klientów i aktywistów firma McDonald’s ostatecznie tymczasowo zamyka swoje restauracje w Rosji – poinformował Reuters. Sieć fast food zapowiedziała jednocześnie, że nadal będzie wypłacać pensje wszystkim swoim 62 tys. pracowników zatrudnionym w 847 lokalach na terenie kraju.
– Nie sposób przewidzieć, kiedy będziemy w stanie ponownie otworzyć nasze restauracje w Rosji – powiedział Chris Kempczinski, dyrektor generalny McDonald's w nocie przesłanej do całej firmy.
Amerykańscy giganci fast food wycofują się z Rosji
Na decyzję o zawieszeniu działalności i wstrzymaniu inwestycji w Rosji zdecydowała się również firma Yum! Brands, właściciel marek KFC i Pizza Hut.
„Podobnie jak wiele osób na całym świecie, jesteśmy wstrząśnięci i zasmuceni tragicznymi wydarzeniami w Ukrainie. Yum! Brands wstrzymało wszelkie inwestycje i rozwój restauracji w Rosji” – czytamy w oświadczeniu firmy.
„Yum! Brands przekieruje również wszystkie zyski z działalności w Rosji na cele humanitarne. Jak zawsze koncentrujemy się na bezpieczeństwie naszych pracowników w tym regionie i będziemy nadal podejmować zdecydowane działania, aby wspierać nasze zespoły w Ukrainie” – napisano.
KFC follows McDonald’s and announces that it will close all its restaurants and halt its operations in Russia - Bloomberg. pic.twitter.com/wedIq7Iasn
— WAR IN UKRAINE 2022 (@WARUKRAINE2022) March 8, 2022
KFC follows McDonald’s and announces that it will close all its restaurants and halt its operations in Russia - Bloomberg. pic.twitter.com/wedIq7Iasn
— WAR IN UKRAINE 2022 (@WARUKRAINE2022) March 8, 2022
Coca-Cola ugina się pod ciężarem krytyki
W ślady wspomnianych marek poszła również Coca-Cola, która w ostatnich dniach była pod coraz większą presją, by wycofać się z Rosji. Ostatecznie marka zdecydowała się na ten krok we wtorek 8 marca wieczorem.
„Nasze serca są z ludźmi, którzy znoszą niewybaczalne skutki tych tragicznych wydarzeń w Ukrainie. Będziemy nadal monitorować i oceniać sytuację” – czytamy w krótkim oświadczeniu wydanym przez firmę.
Zawieszenie działalności ogłosiły również PepsiCo oraz - mimo wcześniejszych deklaracji - Starbucks.
„Biorąc pod uwagę przerażające wydarzenia w Ukrainie ogłaszamy zawieszenie sprzedaży Pepsi-Coli oraz naszych globalnych marek napojów w Rosji, w tym 7Up i Mirinda. Zawiesimy także inwestycje kapitałowe oraz wszelkie działania reklamowe i promocyjne w Rosji” – napisali przedstawiciele spółki w oświadczeniu. Koncern zamierza jednak w dalszym ciągu sprzedawać produkty z kategorii mleczarskiej w ramach firmy, którą nabył dekadę temu za 5 mld dolarów.
Starbucks poinformował z kolei, że zawiesza swoją wszelką działalność gospodarczą na terenie Rosji i wstrzymuje wysyłkę swoich produktów do kawiarni działających w ramach licencji.
– Cieszę się, że firmy podjęły właściwą decyzję. To naprawdę istotny krok, który jest zarówno symboliczny, jak i konkretny – podsumował dla agencji Reuters prof. Jeffrey Sonnenfeld, wykładowca w Yale School of Management.
Polecamy
Polecamy
Popularne
- 1 CHIŃSKA HERBATA VINTAGE może być lepszą inwestycją niż whisky czy wino. Rośnie zainteresowanie na rynku
- 2 Tesla usunięta z prestiżowego rankingu. Elon Musk był wściekły
- 3 Huggy Wuggy opanował polskie szkoły. Psycholodzy ostrzegają rodziców przed popularnym potworkiem z YouTube'a
- 4 Rosja poważnie myśli o legalizacji bitcoina: "Prędzej czy później takie rozwiązanie zostanie wprowadzone"
- 5 Cicha ofiara wojny w Ukrainie. Czy Rosja odpowie za zbrodnie przeciwko naturze?
Zajrzyj na nasz inspirujący profil na Instagramie
Najnowsze

Dlaczego kawa przed snem to BARDZO zły pomysł? Naukowcy podają jeszcze jeden zaskakujący powód

Urlop pod namiotem, ale na dachu Porsche. Niecodzienna propozycja dla tych, którzy lubią luksus, ale na łonie przyrody

Pokolenie bezdomnych: planeta im płonie, metaversum nie jest jeszcze ich domem

Taj Mahal najpopularniejszym kierunkiem podróży 2022? Indyjskie mauzoleum jest najczęściej wyszukiwanym obiektem UNESCO
