Bugatti Mistral - pożegnanie silnika spalinowego W16

Bugatti z przytupem żegna erę spalinową. Zaprezentowany właśnie model Mistral będzie bowiem ostatnim autem francuskiej marki wyposażonym w potężny, 16-cylindrowy silnik spalinowy z poczwórnym turbodoładowaniem. W tym przypadku jednostka napędowa będzie dodatkowo potężniejsza niż zwykle – producent zapowiada, że rozwinie ona oszałamiające 1600 koni mechanicznych!

Reklama

Jednocześnie Mistral jest pierwszym kabrioletem marki od dekady, czyli od premiery Veyrona Grand Sport w 2012 roku. Jest to tym bardziej wyjątkowe, że Bugatti w erze Chirona konsekwentnie stroniło od tworzenia konstrukcji z odkrytym dachem w kolejnych modelach: Chiron, Divo, Centodieci, La Voiture Noire i Bolide.

Co ciekawe jednak, jak zauważa Mate Rimac, dyrektor generalny koncernu Bugatti Rimac, kabriolety stanowią aż 40 proc. wszystkich konstrukcji stworzonych w całej historii francuskiej marki.

Bugatti Mistral, pierwszy kabriolet od czasów Veyrona Grand Sport, fot. Bugatti Bugatti Mistral, pierwszy kabriolet od czasów Veyrona Grand Sport, fot. Bugatti

– Do tej pory w erze Chirona nie było kabrioletu, a wprowadzenie W16 Mistral jest nawiązaniem do spuścizny marki oraz odpowiedzią na ogromne zapotrzebowanie klientów – dodał Mate Rimac.

 

Wyjątkowość konstrukcji podkreślał także w oświadczeniu Achim Anscheidt, nowy dyrektor artystyczny Bugatti.

– Mistral jest ostatnim modelem z linii. Chciałem, aby roadster emanował elegancją i długowiecznym designem w kolekcjach naszych klientów. Ludzie będą mieli świadomość, że jest to ostatnie Bugatti w swoim rodzaju, że jest to coś bardzo znaczącego. Projekt ten przypomniał mi ostatnie samochody, które Jean Bugatti tworzył przed II wojną światową. Jako zespół czuliśmy ogromną presję, by dostarczyć klientom coś, co godnie uczci ten przełomowy moment – mówił Anscheidt.

Bugatti Mistral, przód, fot. Bugatti Bugatti Mistral, przód, fot. Bugatti

Koniec ery spalinowej w Bugatti

Bugatti Mistral, wnętrze, fot. Bugatti Bugatti Mistral, wnętrze, fot. Bugatti

Przełomowy moment to oczywiście wspomniany koniec ery spalinowej marki. Następny model Bugatti powstanie bowiem w ścisłej współpracy z chorwackim Rimakiem i najprawdopodobniej będzie już autem hybrydowym lub w pełni elektrycznym.

Sam Mistral, choć nosi inną nazwę, w gruncie rzeczy jest wersją cabrio modelu Chiron. Konstrukcja otrzymała jednak wyraźnie unowocześnione przednie reflektory przypominające te z modelu La Voiture Noire oraz odświeżone listwy LED z tyłu, układające się w literę X.

Bugatti Mistral, tył auta, fot. Bugatti Bugatti Mistral, tył auta, fot. Bugatti

Wyraźnie przeprojektowano także przód auta – w porównaniu z Chironem jest on zdecydowanie bardziej agresywny. We wnętrzu pojawiły się zaś czarno-żółte akcenty, będące ulubioną kombinacją kolorystyczną Ettore Bugattiego.

Bugatti W16 Mistral swoją oficjalną premierę miał podczas Monterey Car Week w Kalifornii pod koniec sierpnia. Marka zapowiedziała jednocześnie, że powstanie jedynie 99 egzemplarzy autakażdy wyceniany na 5 mln euro. Oczywiście jak przypadku każdego kolejnego modelu Bugatti – wszystkie sztuki zostały już wyprzedane. Pierwsze dostawy zaplanowano z kolei na rok 2024.