Gdy zaprezentowano je po raz pierwszy w 1959 r. maserati 5000 GT było najdoskonalszym przykładem auta z rodzaju Gran Turismo – szczytem myśli technicznej włoskiego producenta i najpoważniejszym rywalem dla ferrari superamerica. Teraz to niezwykle rzadkie arcydzieło motoryzacji trafi pod młotek pod koniec stycznia 2022 r. i prawdopodobnie osiągnie na aukcji astronomiczną cenę.

Reklama

Maserati 5000 GT – auto królów

Maserati 5000 GT to jeden z najrzadszych samochodów w historii motoryzacji/fot. Gooding & Company Maserati 5000 GT to jeden z najrzadszych samochodów w historii motoryzacji/fot. Gooding & Company

5000 GT było dostępne w portfolio Maserati w latach 1959-1964. W tym czasie zbudowano ledwie 34 egzemplarze tego auta, które w swoim czasie było nie tylko wyjątkowe pod względem designu, ale też samej konstrukcji.

5000 GT było pierwszym przystosowanym do ruchu drogowego samochodem włoskiego producenta wyposażonym w silnik V8 i pierwszym w Europie autem z silnikiem V8 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. W tamtym czasie jedynie Chevrolet mógł pochwalić się takim osiągnięciem. Przez pewien czas maserati 5000 GT było też najszybszym i najdroższym seryjnie produkowanym autem na świecie.

 

Maserati 5000GT - tył auta/fot. Gooding & Company Maserati 5000GT - tył auta/fot. Gooding & Company

To, co sprawia, że egzemplarz oferowany przez Gooding & Company jest jeszcze bardziej wyjątkowy niż wszystkie inne to fakt, że jako jeden z trzech został wyposażony w ręcznie produkowane nadwozie legendarnej włoskiej firmy Carrozzeria Touring i jako jedyny został zbudowany specjalnie dla ówczesnego szacha Iranu Karima Aga Khana. Zresztą swojego czasu 5000 GT było bardzo popularne wśród najbogatszych światowych elit – swój egzemplarz auta miał m.in. Gianni Agnelli, włoski magnat finansowy i wnuk założyciela Fiata.

Te maserati rzadko pojawiają się na sprzedaż, a kiedy już tak się dzieje, zawsze przyciągają uwagę – powiedział David Brynan, specjalista ds. klasycznej motoryzacji w Gooding & Company. – To ostatni z trzech GT 5000 z takim nadwoziem i jest to samochód, którego nigdy wcześniej nie widziano na publicznej aukcji.

Z tego względu szacowana wartość auta wynosi od 700 do 900 tys. dolarów. Biorąc jednak pod uwagę doskonały stan techniczny auta oraz to, że bliźniaczy egzemplarz w wersji coupe został sprzedany za prawie 1,7 mln dolarów, możemy się spodziewać, że wyjątkowe 5000 GT kilkukrotnie przekroczy wyjściowe estymacje.