Modne alkohole 2023 - trendy na rynku

Jak będziemy pić alkohol w 2023? Pewne trendy, które ukierunkują rynek alkoholi w przyszłym roku, "tliły się" już w 2022, ale jest też kilka zupełnie nowych kierunków, które są interesujące nie tylko dla fanów degustacji, ale również kolekcjonerów alkoholi. Tych drugich w dobie szalejącej inflacji i kryzysu ekonomicznego przybywa w ekspresowym tempie! 

Reklama

Jakie zatem dostrzegamy trendy w branży alkoholowej? Eksperci zwracają uwagę m.in. na jakość alkoholi. Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na "czyste" warianty produktów alkoholowych. 

Drugą niesamowicie istotną kwestią jest także fakt, że wraz raz z rosnącą popularnością idei "uważnego picia", liczne badania wskazują na spadek spożycia alkoholu, zwłaszcza wśród młodzieży. Czy to oznacza zatem, że w przyszłym roku wstrzymamy się od napojów alkoholowych? Niekoniecznie – choć z pewnością znajdziemy w tej kategorii nowe priorytety.

Przedstawiamy największe trendy alkoholowe na 2023 rok!

 

1. Alkohole klasy premium

Zdaniem ekspertów nadrzędnym trendem w konsumpcji alkoholu w najbliższych latach będą wysokiej klasy trunki. Jak zaznaczają, ludzie zaczną zwracać uwagę na to, jak powstają ich ulubione alkohole, skąd pochodzą, kto stoi za ich produkcją. Jakość, fair trade czy rodzinne tradycje staną się ważnym aspektem w zakupie alkoholu degustacyjnego.

Mając świadomość tego, co kryje się pod hasłem "alkohol premium" lub "alkohol luksusowy" będziemy w stanie zapłacić większą cenę za tę jakość. Będziemy pić alkohol rzadziej, ale dobrej jakości. 

 

2. Alkohol bez alkoholu 

W ostatnim czasie społeczeństwo bardzo polubiło koktajle o niskiej zawartości alkoholu, a nawet te całkiem bezalkoholowe. Stało się to prawdopodobnie ze względu na coraz bardziej różnorodne propozycje marek w tej kategorii – a to, jak się okazuje, dopiero początek. Zdaniem ekspertów w przyszłym roku napoje niskoalkoholowe i bezalkoholowe dosłownie zaleją rynek. Od piw bezalkoholowych i mocktaili premium produkowanych przez marki spirytusowe po twarde seltzery – konsumenci z pewnością będą rozpieszczani wyborem. 

 

3. Zrównoważone rozwiązania

Temat ochrony środowiska wciąż pozostaje na tapecie, a właściciele barów i restauracji nie pozostaną bierni. Po okresach ogromnej suszy, licznych anomaliach pogodowych i falach upałów, trwają poszukiwania dużych i małych rozwiązań zmniejszający szkodliwy wpływ na planetę.

Odnosi się to praktycznie do wszystkiego – od ograniczania odpadów, przez ograniczenie marnowania żywności, aż po zastąpienie plastikowych słomek tymi metalowymi lub papierowymi. Nie inaczej jest w branży alkoholowej, która dąży do zrównoważonego rozwoju. 

Jednym z ciekawszych pomysłów są wina pudełkowe - nie tylko łatwiejsze do przechowywania i bardziej higieniczne, ale też bardziej ekologiczne. 

Każde trzylitrowe pudełko wina generuje połowę mniej emisji dwutlenku węgla w porównaniu ze szklaną butelką. Wino w kartonowym pudełku jest również tańsze w transporcie, magazynowaniu i oczywiście bardziej przyjazne dla środowiska.

Jednak wino w kartonie to tylko jeden z wielu pomysłów na to, jak zminimalizować ślad węglowy w produkcji alkoholu. Rok 2023 z pewnością przyniesie nam wiele ciekawych rozwiązań w tej kwestii. 

 

4. "Alkoholowa nostalgia", czyli koktajle w stylu retro

To jeden z tych alkoholowych trendów, który był zauważalny na rynku już w 2022 roku. Jednak wszystko wskazuje na to, że alkohole retro oraz różnego rodzaju retro koktajle po prostu zaleją rynek w przyszłym roku! 

Poncz, "tini" na bazie wódki, shlashies czy pomarańczowe wino to tylko kilka z wielu alkoholowych propozycji, które po latach znów powracają do łask! "Alkoholowa nostalgia" opanuje rynek - od nazewnictwa produktów i koktajli nawiązujących do kultowych klasyków, aż po niszowe trunki popkultury lat 90./80. To właśnie takie drinki koktajle staną się najpopularniejsze. Dowód?

Espresso Martini, czyli kofeinowy klasyk retro wynaleziony przez Dicka Bradsella pod koniec lat 80. jest obecnie szóstym najpopularniejszym koktajlem na świecie, a przepis na starodawny Pocałunek Wdowy dosłownie szaleje w sieci!

5. Alkohol w sieci 

Wspomnieliśmy o popularnych w internecie przepisach na oldschoolowe koktajle? Cóż, rynek alkoholowy wreszcie dostrzegł, jak ważnym elementem działalności jest sprzedaż online. Eksperci zapewniają, że rok 2023 będzie wielkim bumem, jeśli chodzi o alkoholowy e-commerce. Okres pandemii przyśpieszył pewne procesy, które jeszcze kilka lat temu wydawały się nierealne lub niszowe. Teraz producenci trunków dostrzegli, z jaką łatwością mogą docierać do potencjalnych klientów w sieci, nawet tych bardzo wymagających. 

6. Alkoholowe eksperymenty 

Rok 2023 w branży alkoholowej będzie również czasem wielkich eksperymentów! Nowe składniki alkoholi, nietypowe receptury i sposoby produkcji to gorący trend na rynku, który z pewnością dostrzeżemy również na półkach w sklepach. 

W obliczu tak dużej konkurencji każdy z producentów chce się czymś wyróżnić, zaciekawić odbiorcę, dlatego też zaczyna eksperymentować. 

Już teraz dużym zainteresowaniem cieszy się baijiu, spirytus zbożowy z Chin. W Stanach Zjednoczonych powstaje wódka na bazie ostryg, a rynek kraftowych piw rośnie jak na... drożdżach. 

 

7. Koktajle w puszkach

Podczas gdy wiele osób w czasie pandemii stawało się profesjonalnymi, domowymi barmanami, niektórzy woleli nieco prostsze rozwiązania. Moda na koktajle w puszkach rozpoczęła się już w 2020 roku i wszystko wskazuje na to, że w najbliższych miesiącach wciąż będzie na wzrostowej. 

Dzięki wysokiej jakości składnikom, autentycznym smakom, niskokalorycznymi opcjom oraz wygodnym i higienicznym opakowaniom,  "koktajle na wynos" na pewno pozostaną z nami jeszcze na długo. 

 

8. Wielki powrót rumu

Popularność rumu wzrasta z dnia na dzień, co potwierdzają statystki. Całościowa sprzedaż rumu w okresie dwunastu miesięcy od lipca 2021 do lipca 2022 osiągnęła w Wielkiej Brytanii 1,2 mld dolarów, wynika z danych firmy CGA by NielsenIQ. Oznacza to, że rum pod względem ogólnej wartości sprzedaży prześcignął whisky na jej własnym podwórku. Nie inaczej jest w innych krajach Europy. Skąd ta zmiana na korzyść rumu? 

Na rynku jest coraz więcej młodszych klientów, którzy są znudzeni popularnymi alkoholami i poszukują odmiany, szczególnie w kategorii alkoholi premium i luksusowych. Rum zatem kojarzy się z prestiżem, a poza tym jest doskonałą bazą do wielu oryginalnych koktajli. Wielu ekspertów jest zdania, że rok 2023 będzie należał do rumu! 

 

9. Czas na tequilę

Kolejnym trunkiem, którego popularność ponownie wzrośnie w 2023 roku, jest zdaniem ekspertów tequila, ale tylko ta najwyższej jakości.

Przewidywania Frobes Insight bazują na tym, że globalny rynek tequili wzrośnie z 9,89 miliarda dolarów w 2021 r. do 14,70 miliarda w 2028 r. Praktycznie cały ten wzrost ma pochodzić z ręcznie robionej, świetnej jakości tequili.

10. Świadome picie alkoholu

Ponieważ coraz więcej osób wybiera bardziej uważne podejście do picia, coraz częściej można spotkać się z degustowaniem alkoholu, a nie upijaniem się. Co za tym idzie, będziemy pić częściej, ale mniej. Ludzie będą wybierać kieliszek wina do lunchu lub dobrej książki, ale zrezygnują z wielkich, alkoholowych imprez. Oczywiście ma to związek z wejście na rynek generacji Z, która ma zupełnie nowe podejście do picia alkoholu. Pyta o jakość, o zrównoważony rozwój, traktuje alkohol jako luksusowy dodatek do życia, a nie koniecznie jak sposób na dobrą imprezę.