"Słoneczniki" Van Gogha oblane zupą pomidorową

W piątek 14 października dwie aktywistki z organizacji Just Stop Oil walczącej o zaprzestanie wydobycia paliw kopalnych wylały zawartość dwóch puszek zupy pomidorowej marki Heinz na jedno z najbardziej rozpoznawalnych arcydzieł światowego malarstwa – „Słoneczniki” Van Gogha. Następnie obie działaczki przykleiły się do ściany, na której wisi dzieło.

Reklama

Obraz znajduje się w brytyjskim muzeum narodowym National Gallery of London, a jego wartość szacowana jest na 84,2 mln dolarów. Na nagraniu z miejsca zdarzenia słychać, jak jedna z protestujących, która została zidentyfikowana jako Phoebe Plummer, krzyczy:

– Co jest warte więcej?! Sztuka czy życie?! Kryzys mieszkaniowy jest częścią kosztów kryzysu paliw kopalnych. Benzyna jest za droga dla milionów głodujących rodzin. Nie stać ich nawet, by podgrzać puszkę zupy.

Londyńska policja potwierdziła w oficjalnym oświadczeniu, że służby po chwili zareagowały na incydent. Obie aktywistki zostały odklejone od ściany, a następnie aresztowane pod zarzutem „uszkodzenia mienia oraz wkroczenia na teren prywatny”. Obraz Van Gogha nie uległ natomiast zniszczeniu dzięki tafli szkła osłaniającego płótno.

Seria protestów proklimatycznych organizacji Just Stop Oil

Incydent w National Gallery of London był jednak tylko jednym z szeregu działań podjętych w ostatnich dniach przez Just Stop Oil. Grupy aktywistów od kilku dni blokują drogi m.in. w okolicach brytyjskiego parlamentu oraz w innych ważnych punktach Londynu w ramach protestów przeciwko nowym odwiertom na dnie Morza Północnego.

Organizacja chce, by rząd cofnął około 100 nowych zezwoleń na wydobycie ropy, które w ostatnich dniach zostały wydane przez North Sea Transition Authority. Londyńska policja aresztowała już ponad 100 aktywistów w związku trwającymi protestami.

Dewastacja „Słoneczników” Van Gogha nie była jedynym tego typu incydentem z udziałem grupy Just Stop Oil. Wcześniej aktywiści z tej organizacji przykleili się do dzieła Johna Constable’a znajdującego się również w National Gallery of London.

Z kolei w lipcu działacze włoskiej grupy Ostatnie Pokolenie przykleili się do obrazu pt. „Wiosna” Sandro Botticellego wystawionego w galerii sztuki Uffizi we Florencji.