Kryzys na rynku nieruchomości - ale nie premium

Według raportu portalu luksusowemieszkania.pl sprzedaż apartamentów z segmentu premium znacząco wzrosła w ciągu pierwszych sześciu miesięcy obecnego roku. Od stycznia do czerwca nabywcy kupili łącznie 2169 lokali – o 26 proc. więcej niż rok wcześniej. Liczby te przekładają się z kolei na średnią sprzedaż 362 mieszkań miesięcznie.

Reklama

Początek drugiego półrocza 2022 r. okazał się jednak jeszcze bardziej imponujący. W lipcu sprzedano łącznie 455 luksusowych mieszkańo 72 proc. więcej niż w czerwcu tego roku. Mimo tak wyraźnych wzrostów lipiec 2021 r. był jednak lepszy o 11,5 proc. – sprzedano wówczas aż 514 nieruchomości z segmentu premium.

Dlaczego nieruchomości premium są odporne na kryzys?

Widać więc wyraźnie, że mimo inflacji i wzrostu kosztu kredytów rynek luksusowych mieszkań ma się dobrze. Co więcej, zdaje się być odporny na kryzys ekonomiczny. Dla porównania, wysokość sprzedaży w pozostałych segmentach rynku mieszkaniowego spadła o połowę.

Dane zarówno za ostatni miesiąc, jak i całe pierwsze półrocze potwierdzają tezę, że rynek nieruchomości w segmencie premium, jak zresztą każdych dóbr luksusowych, opiera się kryzysowi kredytowemu – skomentował raport Robert Chojnacki, założyciel serwisu luksuwowemieszkania.pl.

– Apartamenty te kupowane są głównie za gotówkę, więc podwyżki stóp procentowych i wynikająca z nich zdolność kredytowa mają niewielkie znaczenie w podejmowaniu decyzji zakupowych – dodaje Chojnacki.

Jak w rozmowie z housemarket.pl dodaje Katarzyna Tworska z redNet24, zakup luksusowego mieszkania w dobie kryzysu okazuje się najlepszą lokatą kapitału, dlatego też ten segment pozostaje niezależny od inflacji i nastrojów konsumenckich.

Z opublikowanego w czerwcu raportu KPMG dotyczącego inwestycji Polaków w dobra luksusowe wynika natomiast, że inną kategorią produktów odporną na kryzysy są samochody premium. Segment ten w 2021 r. jako jedyny przekroczył już swoje wyniki z roku 2019 – i to aż o 23,4 proc.