1. Dom Leśny

Położony na działce leśnej budynek idealnie komponuje się z otaczającą go przyrodą. Kamienna elewacja domu nawiązuje do ciemnych pni sosen, które rosną na tym terenie. Aby zmniejszyć wrażenie masywności czarnej bryły, wszystkie wnęki zostały wykończone jasnym drewnem. Dzięki temu dom wydaje się również ciepły i przytulny.
– Dom można było postawić tylko na jednym fragmencie wyznaczonego terenu, aby więc w pełni wykorzystać możliwości zabudowy działki, musieliśmy odpowiednio przystosować parter. Wpłynął on na kształt i charakter całego budynku, w wyniku czego z wnętrza domu nie widzimy czarnej elewacji, ale jasne drewniane wykończenia, które idealnie wkomponowują się w leśny klimat – mówi Rafał Grudziąż.
2. Circle Wood House

Rozległa, piaszczysta działka gęsto porośnięta sosnowym lasem, stworzyła wyjątkową scenografię dla domu zlokalizowanego w Izabelinie. Powstał w gęstwinie lasu i w szacunku dla niego. Dom nie przytłacza wielkością, choć z zewnątrz może imponować skalą. Wszystko za sprawą nadwieszonej, owalnej ramy, która domyka zabudowę garażu i otwartej strefy spa w harmonijnym okręgu.
Budynek wykonany w konstrukcji żelbetowej obłożonym jest panelami z drewna Okume, pochodzącego z zachodniej Afryki. To egzotyczne drewno – eleganckie i bezsęczne – doskonale wpasowało obiekt w leśne otoczenie. Za sprawą materiałów, kolorystyki i owalnej formy budynek organicznie zanurza się w naturalny krajobraz puszczy.
– Pomyślałem o domu jak o wielkim kawałku pnia. Projektowanie poprzez redukcję przypominało ciosanie w drewnie kieszeni pomieszczeń i kameralnych, półprywatnych, przeszklonych wnęk. W ten sposób użytkownicy mogą poczuć się jakby stale spacerowali wśród drzew. Jest tu wiele przeszkleń rozmywających granice. Działka zapewnia swobodę, wręcz intymność obcowania z naturą – tłumaczy idee projektu jego autor, Przemek Olczyk.
3. Burned house

Przy tworzeniu tego projektu architektom przyświecały dwie idee.
– Pierwsza, aby zachować jak najwięcej drzew na działce praktycznie w całości pokrytej pięknymi i starymi sosnami. Dom lawiruje między drzewami, tak aby nie uszkodzić korzeni i uniknąć konieczności wycinki zbyt dużej ich ilości – mówi Witold Jarzyński.
Druga idea była taka, aby budynek wtopić we wspaniały krajobraz, którego ten nie zdominuje. W ten sposób powstał dom o ciekawej bryle, omijający pnie i korzenie istniejących drzew. Elewacja, która pięknie wpisuje się w zastany krajobraz, wykończona została drewnem, które swój czarny kolor zawdzięcza opalaniu płomieniem. Tak niesamowity kolor architekci uzyskali wykorzystując tradycyjną technikę Shou sugi ban, znaną od ponad 700 lat.
4. Redwood House

Architekt stanął przed wyzwaniem przebudowy domu powstałego przed dwudziestoma laty. Wykorzystując zastały rzut bryły, zaproponował prawdziwie mroczny, leśny azyl dla inwestorów.
– Ta dwupoziomowa budowla z dwuspadowym dachem swoją formą opiera się o istniejący dom, jednak różnica w odbiorze jest diametralna. Bryłę tworzą dwie stodoły połączone łącznikiem, obydwie ściśle do siebie nawiązują. Pościnane, szklane narożniki unowocześniły bryłę, z kolei okna w narożnikach to element dodany, z którego rozpościera się piękny widok na las – mówi architekt Marcin Tomaszewski.
Bryła domu jest uzupełnieniem otoczenia. Drewniana fasada i jej ciemne wykończenie spowodowały, że cały obiekt wkomponował się w otaczającą go naturę.
5. Nowoczesny dom z dachem solarnym

Bryła domu składa się z dwóch części. Pierwszą, stanowi betonowy prostopadłościan od strony wejściowej, ocieplony naturalnym drewnem w strefie wejściowej. Drugą zaś, archetypiczna bryła z dwuspadowym dachem. Jej elewacja wykończona została z podłużnej cegły betonowej. Dach bez okapów, z systemem rynien ukrytych będzie dachem solarnym, z zastosowaniem technologii SunRoof. Zapewni zasilanie budynku w energię elektryczną, a także prąd do ładowania samochodu elektrycznego. Od strony ogrodu dom posiada duże przeszklenia, które w ciepłe dni pozwalają otworzyć strefę dzienną i spa na to, co znajduje się na zewnątrz.
Polecamy
Polecamy
6. Tree House

Lewitująca, organiczna struktura ma osiąść na słupach, które z czasem upodobnią się do sosen, a motywem przewodnim będzie okrąg, doskonale znany z przekroju pnia. Tree House zagości między starymi drzewami w centralnej części Polski.
– Lubię, gdy budynek ma odniesie do otoczenia, ono ogromnie inspiruje – mówi Przemek Olczyk.
Piętro zawiśnie w lesie, przyjmując formę kręgu wyciętego z pnia. Sprawi wrażenie, jakby nie dotykało podłoża, gdyż oprze się na nieregularnie ustawionych podporach.
– Zastosujemy stalowe słupy cortenowe, które po skorodowaniu będą wyglądały jak kora sosny –podkreśla architekt. Okrągły plaster pnia w wizji architekta ma przypominać organiczną strukturę, jest niczym drewniane pudełko, zbyt lekkie, by opaść do samego runa. Osiadając wysoko wśród drzew, odsłoni mieszkańcom ciekawą perspektywę i niezwykły widok na las, ale też na sama architekturę domu.
7. Dom Na Styku 2

Projekt odnosi się do pierwotnej potrzeby człowieka przebywania w otoczeniu zieleni. Założeniem było stworzenie budynku będącego w symbiozie z otoczeniem, który będzie przyjazną przestrzenią zaspokajającą podstawową potrzebę przebywania człowieka w otoczeniu zieleni. Uwarunkowania na działce oraz styk jej wschodniej granicy z bujną zielenią parku miejskiego stały się punktem startowym genezy projektu.
Główną cechą charakterystyczną działki jest duża różnica poziomów terenu pomiędzy granicą zachodnią – od strony której znajduje się droga dojazdowa – oraz granicą wschodnią położoną 5 m niżej. Określono lokalizację projektowanego obiektu w północnej części działki uwalniając możliwie jak największy obszar w południowej jej części umożliwiając tym samym organizację ogrodu.
8. Mały dom w środku las

Budynek składa się z modułowych ram drewnianych, które w zamierzeniu, dwójka osób jest w stanie ustawić na przygotowanej podwalinie z belek i słupków fundamentowych. Taka przestrzenna struktura obudowana została deskami i wypełniono izolacją termiczną. Domek lewituje nad ziemią, co szczególnie eksponuje nadwieszenie tarasu stanowiącego obejście wokół budynku. Pomysł na drugi, dolny taras powstał spontanicznie podczas trwania budowy. Budynek zaprojektowano w konstrukcji na tyle lekkiej, żeby był możliwy demontaż oraz zmiana lokalizacji.
– W przypadku tego domku priorytetem było neutralne wpasowanie się w krajobraz i taka realizacja budynku, żeby w jak najmniejszy sposób ingerować w okoliczną przyrodę, ściółkę i poszycie okolicznego lasu – podkreśla autor projektu.
Polecamy
9. Stark House

W tym projekcie kluczowe było wyznaczenie granic zagospodarowania pod dom.
– Od wszystkich granic działki musieliśmy odsunąć się na 12 metrów w głąb, z uwagi na las otaczający działkę dokładnie z trzech stron. Było to związane z narzuconymi warunkami technicznymi wynikającymi z obowiązującego prawa budowlanego – tłumaczy architekt.
Po zachowaniu koniecznych odstępów, pomimo dużej powierzchni działki, na dom nie zostało zbyt wiele miejsca. Zatem to właśnie wielkość wydzielonej do zagospodarowania powierzchni wymusiła podłużny kształt budynku, który finalnie stanie na samym środku działki.
10. Dom w zgodzie z naturą

Piaszczyste gleby i strzeliste sylwetki smukłych drzew tworzą niebywały, nieco filmowy klimat miejsca, który zauroczył inwestorów i zainspirował architekta Przemka Olczyka.
– Projektując ten budynek nie myślałem o jego bryle. Na działce wyznaczyłem zadrzewione obszary, chciałem pozostawić nienaruszone. Następnie wijąc się wokół nich zacząłem kreślić kolejne, ostre linie domu wycinając przestrzeń. Tak tworzył się koncept, który podpowiedział, a właściwie narzucił kształt bryły – mówi autor projektu.
Bryła pozostała niedomknięta, a poszczególne osi domu wpadają wprost w gęstwiny drzew. Efekt przebywania w przyjemnym półmroku lasu wzmacniają przeszklenia – frontalne, boczne, narożne, których ramy zatopiono w elewacjach. Ponadto umieszczony w powierzchni stropodachu świetlik, umożliwia wyjście na użytkową część dachu, przez co wrażenie obcowania bezpośrednio z naturą staje się namacalne.
Budynek, pozostając wypadkową układu drzew i funkcji użytkowych, za sprawą elewacji jeszcze mocniej wtapia się w kontekst. Fasady wykonane z modrzewia syberyjskiego w ażurowym układzie, miejscami skrywają otwory okienne, przesłonięte drewnianymi lamelami. Z tych samych, drewnianych paneli zaprojektowane zostały indywidualne, ażurowe żaluzje. Część elewacji pokryta naturalnym kamieniem przenika do wnętrz zacierając formalne granice architektury.