Muzeum Narodowe w Poznaniu zaprasza na pierwszą w Polsce wystawę Kenya Hary
"Make the Future Better Than Today" to pierwsza w Polsce autorska wystawa jednego z najbardziej uznanych na świecie japońskich projektantów – Kenya Hary. Od 1993 r. artysta związany jest z Nippon Design Center, w ramach którego prowadzi własne studio/think-tank Hara Design Institute. Jest także twórcą m.in. wielu międzynarodowych wystaw, dyrektorem kreatywnym firmy MUJI oraz autorem książek łączących design z filozofią życia.
Ekspozycja jego prac dostępna jest od 24 marca do 30 lipca w Muzeum Narodowym w Poznaniu i obejmuje wybrane przez artystę plakaty oraz inne realizacje wydawnicze realizowane od początku lat 90. XX w. do dziś. Wśród nich znajdą się także projekty przygotowane specjalnie dla Muzeum Narodowego w Poznaniu.

Zgodnie z koncepcją Kenya Hary wystawa została podzielona na różne grupy tematyczne: plakaty i kampanie reklamowe dla japońskiej firmy MUJI, realizacje edytorskie (książki, katalogi), plakaty tworzone od 1990 r. oraz na część interaktywną i filmową. We wszystkich swoich pracach artysta przywiązuje ogromną wagę do tradycji kulturowej swojego kraju, którą umiejętnie transponuje na nowoczesny język projektowania. W tym sensie wystawa jest więc także dziełem samym w sobie.
Eksponowane prace zostały ponadto opatrzone komentarzami autora. Szczególnie ważny element stanowią oryginalne szkice projektowe, dające możliwość spojrzenia na pracę projektanta od strony warsztatowej. Dzięki temu wystawa jest także osobistą opowieścią artysty, starającego się łączyć tradycyjne dziedzictwo Japonii z nowoczesnymi technologiami.
Ekspozycji towarzyszy także katalog prac zaprojektowany przez Mirosława Adamczyka (prof. Uniwersytetu Artystycznego im. M. Abakanowicz w Poznaniu), autora serii wydawniczej związanej z wystawami Laureatów Nagrody im. Jana Lenicy oraz program edukacyjny kierowany do osób zainteresowanych szeroko pojętą estetyką i japońskim projektowaniem.
Polecamy
Wystawa Kenya Hary: Plakaty i kampanie reklamowe dla japońskiej firmy MUJI

W przestrzeni dużego holu Muzeum Narodowego w Poznaniu prezentowane będą plakaty dużego formatu, które Kenya Hara tworzy od 2001 r. dla japońskiej firmy MUJI. Jego wieloletnie zaangażowanie i realizowanie projektów reklamowych dla tej obecnie globalnej marki związane jest z konkretną wizją jej rozwoju i realizacją tych założeń.
Kenya Hara jako projektant MUJI stara się łączyć kulturę życia z ekonomią: „Z perspektywy globalnej chcę pomóc w tworzeniu produktów, które większość ludzi zaakceptuje, mówiąc «to wystarczy»” – przekonuje artysta.
Jego koncepcja reklamowa dla MUJI opiera się na pojęciu pustki, co oznacza reklamę pozbawioną jednoznacznego przekazu. Realizacje jako symboliczne „puste naczynia” łączą w sobie prostotę i piękno minimalizmu. Odarte z wszelkiego nadmiaru – przyciągają uwagę.
Wystawa Kenya Hary: Realizacje edytorskie − książki, katalogi

Kenya Hara od wielu lat projektuje także książki i różne wydawnictwa okolicznościowe. W jego wizji odnajdziemy duże przywiązanie do tradycji, która szczególnie widoczna jest w samym podejściu do papieru. Każdemu projektowi towarzyszy niezwykła skrupulatność i poszukiwanie sposobów na dostosowanie koncepcji do tematyki wydawnictwa.
Na wystawie prezentowane będą m.in. okładki dla miesięcznika poświęconego książkom „A Book”, regularnie wydawanego przez Asahi Shimbun, katalogi autorskich wystaw Hary: FILING – Chaotic management (2005), Senseware (2012), Subtle. The 47th Takeo Paper Show (2014), książka promocyjna Don’t Talk about Colors dla domu mody Issey Miyake (1997) oraz wydawnictwo poświęcone jednemu z najważniejszych artystów japońskich ukiyo-e UTAMARO The beauty (2016).
Wystawa Kenya Hary: Plakaty realizowane od 1990 r.

Wreszcie wystawa prezentuje też najważniejsze plakaty, które powstały od początku pracy artystycznej Kenya Hary. Do najważniejszych należą cykle z lat 1990–1994 „Takeo Paper World” projektowane na coroczne wystawy dla japońskiego producenta papieru Takeo Co. Ltd. W projektach tych autor eksperymentował z formą i fakturą, czego efektem są niezwykle tajemnicze, abstrakcyjne prace.
Inną serią abstrakcyjnych prac są plakaty „Life is there. Modern poster exhibition of artist from 2 generations” projektowane do wystawy organizowanej przez Japan Design Committee, w której uczestniczyli czołowi projektanci Japonii oraz seria prac „Museum product, practical design with innocent allure”.
Plakaty bezpośrednio odwołujące się do tradycyjnej kultury japońskiej to m.in. seria prac zaprojektowanych na światową wystawę „Expo Japan 2005. The 2005 World Exposition, Japan. Beyond Development: Rediscovering Nature’s Wisdom”, plakat zaprojektowany na wystawę „21st Century Rimpa Poster” w Ginza Graphic Gallery w Tokio w 2015 oraz plakat Noh do projektu prowadzonego przez UCLA i Waseda University w 2017 r., związanego z tematami przywołującymi najważniejsze tradycje teatralne kultury japońskiej.