Polscy kolekcjonerzy sztuki. Sprzedaż rośnie - dane GUS za 2022

Polacy coraz chętniej inwestują w sztukę i antyki. Wartość z ich sprzedaży w 2022 roku urosła o ponad 10 proc. w stosunku do poprzedniego roku i wynosiła 650,7 mln zł. według najnowszego raportu Głównego Urzędu Statystycznego.

Reklama

Statystyki opublikowane przez GUS pokazują także, że spośród 204 podmiotów działających na rynku dzieł sztuki przeszło 60 proc. zajmowało się wyłącznie sprzedażą dzieł sztuki i antyków. Pozostali prowadzą dodatkowo działalność wystawienniczą.

- Najwięcej podmiotów na rynku dzieł sztuki i antyków prowadziło działalność w województwie mazowieckim — 52 (25, proc. ogółu podmiotów), w tym 44 podmioty zajmowały się sprzedażą dzieł sztuki i antyków w Warszawie. W województwie małopolskim funkcjonowało 38 podmiotów (18,6 proc.), z których 34 prowadziły działalność w Krakowie. Podobnie jak w poprzednim roku, większość podmiotów (69,1 proc.) zajmujących się sprzedażą dzieł sztuki i antyków miała swoje siedziby w stolicach województw - informuje GUS.

Polacy najchętniej inwestują w malarstwo

Ogólna kwota sprzedaży dzieł sztuki i antyków wynosiła 650,7 mln zł, ale jej lwia część pochodzi ze sprzedaży konkretnej dzieciny. Mowa o malarstwie, w które, jak wynika z raportu, inwestujemy najchętniej.

Kwota ze sprzedaży obrazów wynosiła 563 mln zł stanowiąc  86,5 proc. łącznej kwoty sprzedaży. Szczególnie interesuje nas malarstwo dawne, które dało kwotę 342,8 mln zł (52,7 proc. ogólnej kwoty sprzedaży), natomiast malarstwo współczesne — 220,2 mln zł (33,8 proc.).

GUS zaznaczył w swoim raporcie, że sprzedaż malarstwa w porównaniu z 2021 rokiem wzrosła o 20,2 proc. Co ciekawe, zainteresowanie malarstwem dawnym urosło o 42,8 proc.

Gdzie Polacy kupują dzieła sztuki i antyki?

Główny Urząd Statystyczny sprawdził również, gdzie najchętniej kupujemy dzieła sztuki i antyki. Najbardziej popularne są aukcje, których kwota z 2022 roku wynosiła 434,1 mln zł (66,7 proc.), w tym internetowe — 16,3 mln (3,7 proc.).

Z raportu wynika także, że coraz chętniej kupujemy w placówkach handlowych. W porównaniu z poprzednim rokiem sprzedaż tym kanałem dystrybucji wzrosła o 24,4 proc, wynosząc 175,7 mln zł, co stanowiło 27 proc. ogólnej kwoty sprzedaży.