Coldplay i Music of The Spheres World Tour - współpraca z gigantem paliwowym
Zespół Coldplay ogłosił na początku maja partnerstwo z firmą Neste. Fiński gigant paliwowy ma wesprzeć brytyjskich muzyków w zmniejszeniu o połowę emisji gazów cieplarnianych do atmosfery podczas nadchodzącej trasy koncertowej Music of The Spheres World Tour, która rozpocznie się 15 maja i potrwa do końca października.
Aktywiści klimatyczni z organizacji Transport and Environment uważają jednak, że współpraca ta jest przejawem greenwashingu ze strony fińskiego giganta, a brytyjski zespół służy za „pożytecznych idiotów”.
– Neste cynicznie wykorzystuje Coldplay, by zamydlić ludziom oczy na temat swojej reputacji. Ta firma powiązana jest z deforestacją na taką skalę, która przeraziłaby Chrisa Martina i jego fanów. Nie jest jeszcze za późno, zespół powinien zrezygnować z partnerstwa z Neste i skupić się na prawdziwie ekologicznych rozwiązaniach – powiedział w oświadczeniu Carlos Calvo Ambel, dyrektor organizacji Transport and Environment.
Ambel zaznaczył jednocześnie, że choć idee stojące za tą współpracą są z pewnością szczytne, to jednak są również zdecydowanie nietrafione.
– Za zaangażowaniem Coldplay w zmniejszanie emisji bez wątpienia kryją się dobre intencje. Ale nawiązywanie współpracy z firmą odpowiedzialną za deforestację sprawia, że członkowie zespołu stają się pożytecznymi idiotami w służbie greenwashingu – dodał Ambel.
Według badania przeprowadzonego przez organizację Friends of the Earth dostawcy oleju palmowego współpracujący z Neste są bowiem odpowiedzialni za wycinkę 10 tys. hektarów lasów w Indonezji i Malezji w latach 2019-2020. Mimo to fiński gigant chwali się, że jest największym na świecie producentem zrównoważonych środowiskowo biopaliw.
Polecamy
Polecamy
Coldplay i green washing?
Zespół Coldplay odpowiedział na krytykę ze strony aktywistów w oświadczeniu wydanym w połowie maja, tłumacząc m.in. że „podejmuje próbę ograniczenia emisji najbardziej jak to możliwe” i „wciąż jest to niedokończony proces”. Muzycy odnieśli się też do samej firmy Neste.
– Zanim wyznaczyliśmy Neste na dostawcę biopaliw, otrzymaliśmy gwarancję, że do ich produkcji nie są używane żadne materiały pierwotne – zwłaszcza olej palmowy. Według naszej wiedzy firma wciąż wykorzystuje wyłącznie odpady odnawialne, takie jak olej kuchenny i produkty uboczne z produkcji pulpy drzewnej – czytamy w oświadczeniu Coldplay.
Rzeczniczka Neste Hanna Leijala również zabrała głos w sprawie, zaznaczając, że fiński gigant „nie używał oleju palmowego we współpracy z Coldplay”. Dodała też, że „Neste planuje zmniejszyć udział oleju palmowego w produkcji odnawialnych materiałów do 0 proc. do końca 2023 r.”.