Rijksmuseum w Amsterdamie: wystawa Vermeera bije rekordy popularności
Wszystkie dostępne bilety na retrospektywną wystawę prac Johannesa Vermeera w Rijksmuseum rozeszły się w dwa dni, poinformowali przedstawiciele galerii w pierwszy weekend po otwarciu ekspozycji.
Prace holenderskiego mistrza można podziwiać w amsterdamskim muzeum od 10 lutego do 4 czerwca tego roku w godzinach od 10 do 18, ale wszystkie dostępne terminy zostały już zarezerwowane z wyprzedzeniem.
„Aby zapewnić publiczności przyjemne zwiedzanie wystawy Vermeera, liczba dostępnych biletów jest ograniczona. W tej chwili nie ma już dostępnych żadnych biletów na ekspozycję” – czytamy w oświadczeniu prasowym wystosowanym przez Rijksmuseum w niedzielę 12 lutego.
Muzeum w nocie zasugerowało jednak, że znajdzie sposoby na otwarcie wystawy dla większej liczby zwiedzających, stwierdzając, że „ władze ciężko pracują nad zwiększeniem dostępności ekspozycji”.
Na ten moment nie wiadomo jednak, czy oznacza to zmianę godzin zwiedzania czy też przedłużenie terminu dostępności samej wystawy. Rijksmuseum zapowiada jednak, że będzie informować na ten temat na bieżąco.
Polecamy
Rijksmuseum w Amsterdamie: legendarna wystawa prac Vermeera
Wystawa Vermeera była gorąco wyczekiwana już od czasu jej ogłoszenia w 2021 roku głównie ze względu na historycznie szeroki wybór prac holenderskiego mistrza.
Rijksmuseum dokonało bowiem prawie niemożliwego – pod jednym dachem zgromadziło niemal wszystkie dzieła artysty tj. 28 z zaledwie 35 pozostawionych przez niego prac. Do tej pory największą ekspozycją obrazów Vermeera mogło się pochwalić muzeum w Hadze, które w 1966 r. zebrało 23 płótna jego autorstwa.
Na wystawie w Rijksmuseum pojawiły się także wszystkie najsłynniejsze i najważniejsze dzieła artysty tj. „Dziewczyna z perłą”, „Geograf”, „Pisząca list”, „Ważąca perły”, „Widok Delftu” czy „Alegoria wiary”.
Od samego początku wystawa zbiera też same znakomite recenzje. Adrian Searle, krytyk sztuki z brytyjskiego "The Guardian" przyznał, że „wystawa Vermeera w Hadze była gorączkowym, zatłoczonym przedsięwzięciem. Tutaj sztuka ma przestrzeń do oddychania”.
Jason Farago z The New York Times napisał z kolei, że wystawa jest "prawie idealna"
- Doskonale uargumentowana, doskonale prowadzona, tak czysta i nieskażona jak światło wpadające przez okna w Delfcie - czytamy w jego recenzji.